כמה עולה אישור עבודה לפלסטינים ואיך לקבל אישור זה?

תוכן עניינים

על נחיצותם של עובדים פלסטינים בישראל, בכלל ובענף הבניה, בפרט – אין חולק. הצורך בידיים עובדות ומיומנות, בשל המחסור ההולך וגובר בתחום, גורם לכך, שקבלנים רבים תלויים בהיתכנות הפרויקט כולו, בכך שמספר רב של עובדים פלסטיניים, יעבוד אצלם בחברה באופן יומיומי.

לשם כך, ובאם רצונם לעבוד כחוק, על הקבלנים להגיש בקשה לקבלת אישורי העסקה לעובדים ורק בהינתן תשובה חיובית, בדמות אישור העסקה שכזה, יכול הקבלן להעסיק את העובדים הפלסטינים. כמה עולה אישור עבודה לפלסטינים? מי יכול לבקש? ובמה זה כרוך? מומחי חברת 'יובל סגל' עם מדריך מקיף במיוחד בשבילך.

רקע ומספרים

אולי המספרים אינם מדווחים בתקשורת אך בישראל מועסקים מידי יום בממוצע כ-100,000 עובדים פלסטינים. המספרים כמובן משתנים, ע"פ המצב הביטחוני השורר באותה התקופה ומכתיב את היקף הכמות המורשה לבוא לישראל. בתקופות רגיעה, מאמירים המספרים לכ-150,000 פועלים ובתקופות בהן המצב הביטחוני מתוח, הוא נע סביב כ-70,000.

הפועלים הפלסטינים עוסקים במגוון עבודות בישראל, דוגמת מסעדות, חקלאות, תיירות, מלונאות ועוד, כשאת הבכורה תופס ענף הבניה. הערכות הן כי למעלה ממחצית הפועלים הפלסטיניים מועסקים בענף הבנין. בחלק מן המקרים, הפועלים מקבלים רשות ללון בישראל ובחלק מן המקרים הם חייבים לחזור ללון בגדה בכל לילה. הנפקת אישורי העבודה נעשית בשני מישורים, המצריכים שני אישורים במקביל: אישור אחד צריך להשיג העובד הפלסטיני עצמו, באמצעות פניה למנהל האזרחי בשטחים, שבודק את כל הפן הביטחוני ואישור שני, צריך להוציא הקבלן המבקש להעסיק, בו הוא צריך לשכנע כי הוא זקוק לפועל.

רוב העובדים הפלסטינים, נמצאים ועובדים בישראל באישור וכחוק. חלקם האחר, הינם שוהים בלתי חוקיים. קבלנים או מעסיקים, המפעילים עובדים בלתי חוקיים, עוברים עבירה פלילית, שעונש חמור, בצידה, שלא לדבר על הסיכון הביטחוני שבדבר. בשורות הבאות נעסוק בצד הבקשה של הקבלן, כמה עולה אישור עבודה לפלסטינים ומה זקוק הקבלן לעשות בשביל להשיגו?

בקשת הקבלן

קבלן הרוצה לקבל אישור להעסיק עובדים פלסטיניים בתחום הבניין, מחויב להגיש בקשה ל'מדור התשלומים' ב'רשות האוכלוסין וההגירה' במשרד הפנים. לכאורה תמוה: מה הקשר של מדור תשלומים לעניין העסקת פלסטיניים? אלא שמהות הגוף המקבל את בקשתו של הקבלן אינה לבחון מצב בטחוני אלא להבטיח כי כל הנושא הכלכלי של העסקה מטופל כיאות, בין השאר תשלום הוגן לעובדים, דיני עבודה, תשלום מיסים וכד'.

כחלק מבקשתו, מציין הקבלן את מכסת ההיתר להעסקת העובדים שהוא רוצה לקבל, ועליו להתחייב כי שהייתם היא רק לצורכי עבודת הבניה ולזמן הקצוב של קיום הפרויקט. הבקשה אינה מוגבלת במספר העובדים אבל כמובן חייבת להיות במידה, וועדה מיוחדת בוחנת את נחיצות העובדים ומאשרת את מספרם. הבקשה עצמה מורכבת יחסית וכוללת מגוון טבלאות, מילוי פרטים על הקבלן והעובדים (ספציפית), על היקף העבודה הנדרשת והצפי שלה וכן הרבה אישורים חשבונאיים וכלכליים על מצבו הפיננסי של הקבלן, חשבונות עבר וכד'.

החובה להיות קבלן רשום.

כמה עולה רישיון עבודה לפלסטינים? ובכן, הבקשה לרישיון כזה אינה עולה כסף (לעיתים יש אגרות סימליות) אולם התנאי המרכזי והחשוב ביותר לקבלת האישור, הוא שהקבלן יהיה קבלן רשום, בפנקס הקבלנים אותו מנהל 'רשם הקבלנים', במשרד השיכון. קבלן שאיננו רשום, אינו יכול להגיש כלל בקשה. זהו למעשה אחד מהמקרים המרכזיים בהם מתגלה היתרון של מי שהוא קבלן רשום על פני הקבלנים האחרים. וכאמור, קבלן שימצא מעסיק עובדים פלסטיניים ללא רישיון- צפוי לעונשים קשים הקבועים בחוק

אישורי עבודה עבור תושבים פלסטיניים

קחו עזרה.

אם אינכם קבלנים רשומים ואתם רוצים וחייבים להעסיק עובדים פלסטיניים, מוטב שתפעלו לקבלת תעודת קבלן רשום ע"י אחת מהחברות המתמחות ברישום קבלנים. בכך תפתח בפניכם הדרך להעסקת עובדים אלו. קבלת רישיון קבלן רשום, בדומה לאישור העסקת עובדים פלסטיניים- מסובכת מאוד. אז למרות שהתשובה לשאלה: כמה עולה רישיון עבודה לפלסטינים היא בעצם כלום, הרי שחבל לבזבז זמן רב כל כך וכאבי ראש, על הגשת בקשות לא נכונות, סחבת, איסוף חומרים, התייצבויות בפני ועדות וכד', במיוחד כאשר יש חברות המטפלות בכך ביעילות.

קבלן רשום IL  הינה חברה מקצועית, המלווה לאורך השנים קבלנים רבים בתהליך הוצאת רישיון קבלן והעסקת עובדים פלסטיניים. נשמח לסייע גם לך ולהדריך אותך בדרך מפותל זאת, עד ההגעה ליעד.

אישורי עבודה לפלסטינים וקבלן רשום

ישנם הרבה יתרונות לקבלנים בעלי תעודת 'קבלן רשום', על פני קבלנים שאינם רשומים בפנקס הקבלנים. קבלן רשום זוכה ליחס מועדף אצל לקוחות בשל חותם האיכות שהוא נושא על עצמו, מעצם היותו חלק מהזכאים להיקרא קבלן רשום,. הוא זכאי ביתר חופשיות לתוכניות מימון ע"י חלק מהגופים הפיננסיים ובמיוחד הוא רשאי להשתתף במכרזים ממשלתיים ובפרויקטים מרכזיים ובהיקף כספי גבוה יותר, במגזר הציבורי ובקרב חברות גדולות.

אולם היתרון המוחלט, העצום והמשמעותי ביותר של קבלן רשום על פני קבלן שאינו רשום, נעוץ באפשרות של קבלן רשום להעסיק כחוק עובדים זרים ובמיוחד לקבל אישורי עבודה לפלסטינים, שיעבדו אצלו בפרויקט הבניה. קבלן שאינו רשום, פשוט אינו יכול להגיש כלל בקשה לוועדה שדנה בכך.

למה אישורי עבודה לפלסטינים חשובים?

הערכות מדברות על כך שבענף הבניה מועסקים בממוצע, למעלה מ-80 אלף פועלים פלסטיניים מידי יום. חלק מן העובדים האלו מגיעים מידי יום לעבודה בבניין וחוזרים ליישוביהם בערב וחלקם בעלי רישיון גם לשהות וללון בישראל, במהלך הלילה. 80,000 איש הם כח עבודה עצום וענף הבניה זקוק נואשות לכח עבודה זה, שכן אילולא פועלים אלו, רבים מן הפרויקטים פשוט אינם יכולים להיות מבוצעים.

קבלנים רבים, כלל אינם יכולים להתחיל פרויקט, אם אינם יודעים כי מובטח להם כמות ידועה של פועלים פלסטינים. בהעדרם, הפרויקט יכול להיתקע, תאריך המסירה להתאחר והקבלן מפסיד זמן וכסף רב סביב הדחייה. יתרה מזו, רוב מוחלט של מומחי ענף הבניה, סבור כי חסרים עדיין עשרות אלפי ידיים עובדות בענף, גם כאשר העובדים הפלסטינים מועסקים במלואם, כל שכן, כאשר הם אינם יכולים להיכנס לישראל מפאת חוסר באישורים. גם המדינה מבינה את חשיבות העסקתם (גם בשל הצד הביטחוני-מדיני) ומאפשרת זאת, במידה ובעקבות בקשות המוגשות מהקבלנים.

אישורי עבודה לפלסטינים וקבלן רשום

שני אישורים

כאשר אנו מדברים על אישורי עבודה לפלסטינים, אנו מדברים למעשה על מכלול של 2 אישורים, הצריכים להינתן. האישור הראשון, הוא באחריות העובד הפלסטיני עצמו והוא צריך לקבלו מידי המנהל האזרחי ביהודה ושומרון, שם בודקים את התאמתו הביטחונית. הקבלן מצידו, צריך להגיש בקשה לרישיון בצד הישראלי. הוא עושה זאת באחת מ-9 לשכות מחלקת התשלומים של רשות האוכלוסין וההגירה במשרד הפנים. המטרה כאן, היא להקפיד על החלק המנהלתי והכלכלי הקשורים להעסקה, בין השאר על דיני עבודה, תשלומים, מיסים הכרוכים בתהליך העסקה וכו'.

הגשת הבקשה ע"י הקבלן אינה פשוטה כלל וכלל. ראשית, היא אינה יכולה להיות כללית בעלמא אלא מפורטת מאוד בטבלה, כולל שמות המיועדים להעסקה ופרטים עליהם וכן לשייך אותם לפרויקט ספציפי. בכך למעשה מתחייב הקבלן כי אישורי עבודה לפלסטינים אלו הינם רק לתקופת הפרויקט וכי בסיומו, יפקעו האישורים. בנוסף, חייב הקבלן לצרף שלל מסמכים, אודות הפרויקט עצמו וכן אודות היקפי העבודה שלו ונתונים כלכליים נוספים, המעידים על איתנותו הפיננסית והכלכלית. חשוב להדגיש, גם אם העובד מחזיק באישור אבל לקבלן אין אישור –  חל איסור העסקה על הקבלן ואם יפר אותו יועמד לדין פלילי.

כמה טוב להיות קבלן רשום

לא כל חברה קבלנית רשאית לקבל מכסות להעסקת עובדים פלסטינים. כאמור, בראש ובראשונה היא חייבת להיות חלק מפנקס הקבלנים המנוהל ע"י רשם הקבלנים. גם לאחר הגשת הבקשה, אין מחובתה של הועדה הבוחנת את הבקשות, לקבל את כל מלוא הבקשה וכך היא אכן נוהגת ברבים מן המקרים.

מכאן מתחדדת החשיבות של 2 נושאים: תנאי הבקשה ואופי הבקשה. בהינתן חשיבות קריטית להוצאת אישורי עבודה לפלסטינים, הרי שעמידה בתנאי 'הקבלן הרשום' הופכת לאקוטית. לכן יש צורך להקדים תרופה למכה ולפעול בהקדם ובמהירות להשגת הרישיון המיוחד באמצעות חברות מקצועיות המלוות את התהליך מול רשם הקבלנים.

גם אופי הבקשה וצורת הבקשה הם קריטיים, שכן בקשת האישורים הסבוכה, הפוגשת את הבירוקרטיה הישראלית ואת הרגישות של הנושא, מחייבת טיפול מדויק ביד אומן. גם כאן, נכנסות החברות המלוות לתמונה והן מספקות שירותי סיוע לבקשה, איסוף חומרים, ייעוץ כלכלי ויעוץ משפטי.

'יובל סגל' הנה חברת יעוץ, ליווי וסיוע לקבלנים בדרכם להפוך לקבלנים רשומים מן המניין, הזכאים למגוון ההטבות השמורות לקבלנים רשומים, בהם האפשרות לקבלת אישורי עבודה לפלסטינים בישראל. מאחורינו שורה ארוכה של הצלחות וסיוע לקבלנים בתחום ונשמח לסייע גם לך, במידה ונדרש.

שתפו את המאמר:

צרו איתנו קשר:
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!