העסקת עובדים פלסטינים

תוכן עניינים

העסקת עובדים פלסטיניםהעסקת עובדים פלסטינים נפוצה בעיקר בענף הבנייה, עם זאת ניתן לראות שעובדים פלסטינים עובדים גם בתחומים אחרים בארץ כמו סיעוד, חקלאות, מסעדות, מלונאות ועוד. העסקת פלסטינים תורמת לשני הצדדים, הן מבחינת שכר והן מבחינת עבודה סדירה של עובדים קבועים. כדי להעסיק עובדים פלסטינים יש לדאוג להיתר עבודה, אישור עבודה מטעם הרשויות. הרשויות בוחנות כל מקרה לגופו, ורק לאחר מכן ניתן יהיה להתיר לעובד להיכנס לשטח ישראל. 

העסקת עובדים פלסטינים – למה צריך את זה?

העסקת עובדים פלסטינים נוגעת להרבה תחומי עבודה, אך התחום הבולט מבניהם הוא ענף הבנייה. בעבר וגם היום, קבלנים רבים מתקשים למצוא עובדים יהודים בענף זה, רוב העובדים הם עובדים פלסטינים או עובדים זרים. ענף הבנייה מרכז בתוכו גם עובדים יהודים, כאשר הם נמצאים בתפקידים ניהוליים. נוסף על כך, קבלנים בוחרים להעסיק עובדים פלסטינים בשל המיומנות שיש לרובם בתחום, ככה ניתן לחסוך בכוח אדם ואף לקבל תוצאות מהירות יותר בעלויות נמוכות יחסית. העלויות הן כן זהות לכתוב בחוק, אין הסדר אשר מאפשר למעסיק לשלם שכר נמוך יותר מהשכר המינימלי במשק. עם זאת, כמעט ולא ניתן למצוא עובדים יהודים בתחום הבנייה, ובמיוחד כאשר מדובר על תשלום מינימום. 

העסקת פלסטינים – אישור עבודה

כדי שקבלן יוכל להעסיק עובדים פלסטינים עליו לעבור שורה של תהליכים בירוקרטיים מול הרשויות, בין היתר מול אגף שירות למעסיקים ברשות האוכלוסין וההגירה, המשרד לבינוי ושיכון ואחרים. בתור התחלה, כדי לקבל אישור עבודה על בעל המקצוע להיות קבלן רשום בפנקס הקבלנים. בכדי להיות רשום בפנקס הקבלנים על בעל המקצוע להחזיק בניסיון של 12 שנים, ולעבור את ההסמכות הרלוונטיות. קבלן שאינו רשום תחת רשם הקבלנים אינו יכול להעסיק עובדים פלסטינים. מוטב להדגיש דבר נוסף, לא בכל תחום בענף הבנייה ניתן להעסיק עובדים פלסטינים, ניתן לראות את הקטגוריות הרלוונטיות להעסקה במשרד שיכון ובינוי. 

כדי לקבל אישור עבודה לעובדים פלסטינים, על המעסיק להגיש בקשה להעסקה ולאחר מכן, הרשויות בוחנות העדר עבר פלילי וביטחוני. לאחר מכן, על בעל המקצוע יהיה להמשיך בתהליך וגם הוא צריך להסדיר את ההעסקה מול הרשויות. חובה להעסיק עובדים פלסטינים במשרה מלאה, לא ניתן להעסיק עובדים במשרה חלקית ולא ניתן להעביר עובדים פלסטינים בין מעסיקים שלא כדין. אישור העבודה תקף לזמן מוגבל, יש אישורים שהם זמניים לטווח הקצר, ואילו אחרים לטווח הארוך (בדרך כלל עד שנתיים). תהליך הוצאת האישורים אינו בתשלום, עם זאת הוא כן כרוך בתהליכים בירוקרטיים שגוזלים זמן יקר.

העסקת פלסטינים באמצעות חברה מתווכת

יש חברות חיצוניות שתפקידן לייעל את הזמן שלכם. איך בדיוק? החברות לוקחות על עצמן את התהליך הבירוקרטי, ככה שהקבלן אינו צריך לדאוג להנפקת המסמכים, הצהרות וכד' כדי להעסיק עובדים פלסטינים. העסקת עובדים פלסטינים יכולה להיות באמצעות אותן חברות שהן עובדות מול הרשויות ומזרזות תהליכים. חשוב להדגיש שגם יש לא מעט קבלנים שמעסיקים עובדים פלסטינים ללא אישור. העסקת עובדים פלסטינים ללא היתר עבודה היא מסוכנת, גם מבחינה ביטחונית וגם מבחינה תדמיתית של בעל המקצוע. קבלן אשר נתפס מעסיק עובדים פלסטינים שלא כדין צפוי לעמוד מול העונשים הקבועים בחוק, וכמו כן גם העובד נמצא בסיכון לשלילת היתר עבודה עתידי. 

תנאי העסקת עובדים פלסטינים

כפי שציינו, כדי להעסיק עובדים פלסטינים על העובד להיות עם היתר עבודה. היתר העבודה גם כפוף לזכויות דיני עבודה. בעל המקצוע חייב לדאוג לעובד לשכר על פי דיני העבודה, לינה, אוכל, הסעות ועוד. ריכזנו עבורכם מספר דברים שחשוב לדעת להעסקה חוקית. עקב מקרי עבר, כיום הממשלה מחמירה בכל הנוגע להעסקת עובדים פלסטינים וכניסתם לישראל. כדי שיוכלו עובדים פלסטינים למקום העבודה יש לדאוג להסעות, כל מסיע עובדים פלסטינים ללא רישיון, וזה נכון גם לגבי לינה צפוי לעמוד לעונשים המגיעים לשתי שנות מאסר ועד ארבע שנות מאסר. 

על מעסיק של עובדים פלסטינים להסיע את העובדים על חשבונות מהמחסום בו הם נמצאים ועד למקום העבודה, ובתום יום העבודה להחזיר אותם. כמו כן, חייב המעסיק לדאוג להחזרי הוצאות עבור נסיעות מביתו של העובד ועד למחסום. על העובד כמובן להוכיח שאכן נסע מביתו ועד למחסום. החזרי ההסעות ליום ינועו בין 22.60 ועד כ-30 ש"ח. או לפי עלות של כרטיסיית נסיעות (חופשי חודשי). כמו כן, גם תנאי הלנת עובדים פלסטינים הם בהתאם לחוק, החוק המפורט קובע מהו "מגורים הולמים", ומהן ההוצאות בגין הלנת עובדים. 

האם העסקת עובדים פלסטינים זולה בהכרח?

התשובה היא די שנויה במחלוקת, אך כמובן שיש סייגים לכאן ולכאן. נסביר, העסקת עובדים פלסטינים הינה בהתאם לדיני העבודה שנוגעים גם לדיני העסקה של יהודים בארץ ישראל. עם זאת, כפי שציינו קיים מחסור עובדים יהודים בענף הבניה, הסיעוד, חקלאות ואף מסעדנות (בעיקר שוטפי כלים). עקב כך, לא דווקא השכר הוא מה שמעסיק את הקבלנים, אלא הרצון לשמור על עבודה סדירה ורצופה. כמו כן, עובדים פלסטינים מוכנים לעבוד בתשלום מינימום מכיוון ששם המחייה זולה, והמשכורת של המינימום בארץ גבוהה ביחס לשכר שהם מקבלים תחת הרשות הפלסטינית. האם זה מוזיל למעסיק את העלויות? ברוב המקרים, העלויות כן נמוכות יותר – גם כאשר העובד נמצא עם היתר עבודה. יש קבלנים אשר בוחרים להעסיק עובדים פלסטינים ללא אישור עבודה ובכך הם יכולים להוזיל את השכר אותו הם משלמים בשיעור של 20 עד 30 ש"ח ליום. אנחנו כמובן לא היינו מוכנים לקחת סיכון כזה, מכיוון שכן מתבצעת אכיפה די נוקשה בתחום. 

שתפו את המאמר:

צרו איתנו קשר:
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!