קבלן רשום תנאים – כל מה שאתם חייבים להכיר על רשם הקבלנים של משרד השיכון והבינוי

תוכן עניינים

קבלנים רבים לא מכירים את כלל התנאים הנדרשים בשביל להצטרף לרשם הקבלנים. ריכזנו מספר פרמטרים של קבלן רשום תנאים

מחפשים קבלן מקצועי לביצוע עבודות שיפוץ או בנייה בדירתכם? חשוב שתדעו לבחור קבלן רשום ומקצועי שעבר את כל ההכשרות הנדרשות, מחזיק בכל הרישיונות הנדרשים ומכיר את כל התקנים המפורטים בחוק. ענף הבנייה הוא אחד הענפים הפרוצים ביותר בהם אנשים רבים מציעים שירותים ללא הכשרה מקצועית או רישיון לעסוק בתחום. קבלן שאינו מקצועי עלול ליצור חריגות בנייה שיחשפו את בעלי הדירה לתביעות של הועדה המקומית או אף לסכנות של ממש. החוק קובע לא מעט תקני בנייה מחמירים שנועדו לשמור על בטיחות ללא פשרות, מה שקבלנים שאינם מקצועיים כלל לא מביאים בחשבון בעת ביצוע עבודותיהם. אז רוצים לבחור נכון קבלן רשום ומקצועי? חשוב שתכירו את פנקס רשם הקבלנים.

רשם הקבלנים כולל את כל הקבלנים הרשומים שהוכיחו את מקצועיותם וניסיונם למשרד השיכון והבינוי

פנקס הקבלנים בישראל הוא פנקס הכולל את כל הקבלנים הרשומים המחזיקים ברישיון תקף לעסוק בתחום. משרד הבינוי והשיכון החליט להרים את הכפפה וליצור רשם קבלנים הכולל את כל הקבלנים הרשומים בישראל. מדוע לא עושים זאת בכל ענפי אנשי המקצוע? פנקס מקצועי אכן נדרש לכל ענפי אנשי המקצוע, אך הסיבה המרכזית בגינה התחילו מרשם הקבלנים היא הסכנות הגדולות הקיימות בבנייה שאינה מקצועית. קבלנים חובבנים שאינם מחזיקים בתעודות הסמכה עלולים לגרום לסכנות של ממש לכלל הגרים בדירה. אז אם אתם מחפשים קבלן מקצועי להשלמת שלל עבודות שיפוץ או בנייה בדירתכם, אל תתפשרו על פחות מקבלן רשום ומקצועי שידע להשלים את כל העבודות הנדרשות על הצד הטוב ביותר תוך שמירה על בטיחות הגרים בדירה.

קבלן רשום תנאים – הכירו את תנאי הקבלה לרשם הקבלנים

קבלנים רבים לא מכירים את כלל התנאים הנדרשים בשביל להצטרף לרשם הקבלנים. ריכזנו מספר פרמטרים של קבלן רשום תנאים, כך שגם אתם תדעו מי הם הקבלנים הרשומים ברשם הקבלנים של משרד הבינוי והשיכון.

קבלן רשום תנאים:

  1. להוכיח לרשם הקבלנים את כל שנות הניסיון בתחום.
  2. להוכיח בקיאות בתחומי העבודה, לרבות היכרות עם תקנים המפורטים בחוק.
  3. להוכיח רמת מקצועיות גבוהה לרשם הקבלנים.
  4. להוכיח יכולת התמודדות טובה עם בעיות שכיחות שעלולות לקרות במהלך שלבי הבנייה השונים.

היתרונות הגדולים בהצטרפות לרשם הקבלניםישנם אנשי מקצוע רבים שישמחו ללוות אתכם לאורך כל שלבי התהליך עד לרישום מהיר בפנקס הקבלנים. עמידה בקבלן רשום תנאים תאפשר לכם להצטרף לרשימה תום זמן קצר.

עמידה בכלל התנאים הללו ועוד רבים נוספים מאפשרת לקבלנים רבים להצטרף לרשם הקבלנים. למה כדאי להצטרף לרשם הקבלנים? מכמה סיבות מרכזיות, העיקריות שבהן הן:

  • אמינות לכלל הלקוחותקבלן רשום ברשם הקבלנים מבטיח לכל לקוחותיו אמינות ומקצועיות ללא פשרות. אנשים רבים כיום מחפשים את הקבלן שלהם ברשם הקבלנים במטרה לוודא שהקבלן שיבחרו יהיה איש מקצוע מיומן שעבר את כל ההכשרות הנדרשות. אם גם אתם רוצים להצטרף לרשימת הקבלנים הרשומים, ישנם אנשי מקצוע רבים שישמחו ללוות אתכם לאורך כל שלבי התהליך עד לרישום מהיר בפנקס הקבלנים. עמידה בקבלן רשום תנאים תאפשר לכם להצטרף לרשימה תום זמן קצר.
  • אפשרות לעבוד עם פרוייקטים ממשלתיים -יתרון נוסף שיש לכל הקבלנים הרשומים בפנקס הקבלנים מטעם משרד הבינוי והשיכון הוא האפשרות לעבוד עם המדינה. פרוייקטים רבים של המדינה ניתנים לקבלנים רשומים ברשם הקבלנים, כך שאם אתם רוצים להגדיל את קצב העבודה שלכם, רישום בפנקס הקבלנים יכול בהחלט להועיל בכך.

כך בוחרים נכון קבלן מקצועי – טיפים מעשיים לבחירה נכונה

חשוב להדגיש כי רשם הקבלנים כולל גם סיווג הקבלנים הרשומים בו. סיווג הקבלנים מאפשר למזמיני העבודה לדעת מה היקף העבודות שכל קבלן רשאי לבצע. סיווג הקבלנים מחולק על פי מספרים, כאשר הספרה אחת מייצגת את הסיווג הנמוך ביותר, והספרה חמש מייצגת את הסיווג הגבוה ביותר. קבלנים המסווגים בסיווג נמוך, יוכלו להשלים עבודות פשוטות בלבד ובתקציבים מוגבלים. לעומתם, קבלנים המסווגים בסיווג גבוה, יוכלו להשלים פרוייקטים נרחבים יותר וללא כל מגבלת תקציב. אנשי מקצוע רבים המסייעים לקבלנים רבים בישראל להצטרף לרשם הקבלנים, מכירים את כל השיטות היעילות ביותר לשפר סיווג לקבלנים קיימים.

רוצים לבחור את הקבלן הטוב ביותר עבורכם מבין כלל הקבלנים המופיעים בפנקס הקבלנים? ריכזנו עבורכם מספר טיפים מעשיים שיוכלו לעזור לכם לעשות זאת.

מספר טיפים מעשיים לבחירה נכונה של קבלן מקצועי ומותאם לצרכים שלכם:מספר טיפים מעשיים לבחירה נכונה של קבלן מקצועי ומותאם לצרכים שלכם: ערכו רשימה הכוללת את כל הקבלנים הרשומים שעובדים בסביבת המגורים שלכם.

  1. ערכו רשימה הכוללת את כל הקבלנים הרשומים שעובדים בסביבת המגורים שלכם.
  2. קראו כמה שיותר חוות דעת אודות שירותם.
  3. נסו לאתר כמה שיותר לקוחות ששכרו את שירותם בעבר.
  4. צרו קשר עם הקבלנים הטובים ביותר וקבלו הצעת מחיר מותאמת לצרכים שלכם.

אל תתפשרו על מקצועיותו של הקבלן שלכם

הקפדה על כלל השלבים הללו תאפשר לכם לבחור נכון קבלן רשום ומקצועי שידע להשלים את כל עבודות השיפוץ או הבנייה בדירתכם על הצד הטוב ביותר. כפי שציינו מעלה, קבלנים שאינן מקצועיים עלולים להשלים עבודות בנייה ללא התאמה לתקנים המפורטים בחוק, מה שבמקרה הטוב יחשוף את בעלי הדירה לתביעות מיותרות, ובמקרה הפחות טוב אף יסכן את בטיחות הגרים בדירה. לכן, אל לכם להתפשר על מקצועיותו של הקבלן שלכם!

רשם הקבלנים פנקס

בכדי לפקח אחר ההתנהלות של קבלנים ואנשי מקצוע מענף הבנייה, מינה משרד הבינוי והשיכון גוף רשמי לכך הנקרא רשם הקבלנים. גוף זה מנהל את תהליכי הרישום של קבלנים מוסמכים בפנקס הקבלנים הארצי, נוסף על ניהול הליכים בירוקרטיים שונים הנוגעים לאיכות עבודתו של קבלן שהוסמך על ידם. קבלת ההכרה הרשמית מטעם רשם הקבלנים והופעה בפנקס הקבלנים היא מהותית עבור כל בעל מקצוע, ולכן נפרט במאמר הבא את המשמעות הנובעת מכך ומה כרוך בהליך זה.

מהו פנקס הקבלנים?

פנקס הקבלנים הוא מאגר שמות ארצי ומקוון המאגד את שמותיהם של כל קבלני הבנייה שעמדו בתקנות הרישום, ולכן עברו בהצלחה את הקריטריונים הדרושים להכרה כקבלנים מוסמכים בתחומם. באמצעות פנקס הקבלנים הציבור הרחב יכול לבצע חיפוש אחר בעל מקצוע איכותי ומיומן, כדי לבצע עבודות בנאיות על פי תחום ההתמחות שהוגדרה לו במעמד הרישום. כיוון שמאגר זה מפוקח על ידי רשם הקבלנים, יש להגיש בקשות לרישום בפנקס לגוף זה בליווי טפסים ייעודיים ומסמכים רלוונטיים לבקשה.

רשם הקבלנים פנקס

כיצד נקבע איזה קבלן יכנס אל פנקס הקבלנים?

תחום הבנייה הוא מהותי כיוון שהוא עוסק בין השאר גם בנושאי בטיחותם של הדיירים השוהים במבנים, שהוקמו על ידי קבלנים ואנשי מקצוע  העוסקים בענף. משום כך ההחלטה בנוגע להוספתו של קבלן לפנקס הקבלנים, והכרתו כקבלן איכותי ומנוסה בתחומו, תלויה בהחלטת רשם הקבלנים על פי האישורים הנלווים לטפסיי הבקשה. אישורים אלו צריכים לכלול הוכחות אודות הכשרתו המקצועית והמעשית של הקבלן, כאשר הוכחות אלו צריכות להיות בקנה מידה אחיד עם אלו המופיעות בתקנות הרישום.

על פי סעיף 4 בחוק רישום קבלנים לעבודות הנדסה בנאיות, על הקבלן להופיע בפנקס האדריכלים והמהנדסים כדי להיות זכאי לרישום בפנקס, נוסף לצבירת ניסיון של שנתיים בשטח. מתן אישור על ידי רשם הקבלנים ורישום בפנקס הקבלנים מתאפשר גם לקבלנים שאינם מהנדסים/אדריכלים, בתנאי כי מדובר על בעלי מקצוע שרכשו השכלה מקצועית רלוונטית וצברו ניסיון מעשי רב יותר בשטח – ארבע שנים להנדסאים ושש שנים למנהלי עבודה.

מהי המשמעות של רישום בפנקס הקבלנים?

כיוון שרישום בפנקס הקבלנים תלוי בתנאים מחייבים ומעט מורכבים, ישנם בעלי מקצוע הבוחרים לפסוח על תהליך זה ולהמשיך לעסוק בעבודות בנייה ללא רישום שמם בפנקס. למרות חוסר החובה לביצוע הרישום עבור קבלנים העוסקים בענפים משניים בתחום הבנייה, אין ספק כי הגשת בקשה אל רשם הקבלנים והופעה בפנקס תהווה יתרון משמעותי עבורם הן מבחינה מקצועית והן מבחינה כלכלית.

עצם הופעתם של קבלנים במאגר הארצי של קבלני בנייה מוסמכים מאפשרת להם לקבל הכרה רשמית לעיסוקם, ובכך לקבל עדיפות גבוהה יותר עבור אנשים ועסקים המעוניינים להעסיק בעלי מקצוע מקצועיים בענף הבנייה, לעומת פנייה אל קבלנים לא מוכרים ולא מסמכים שאינם רשומים בפנקס הקבלנים.

מה הקשר בין סיווג מקצועי לפנקס הקבלנים?

קבלן רשום אחד התנאים- להוכיח לרשם הקבלנים את כל שנות הניסיון בתחום.

נוסף לרישום שמם של קבלני בנייה מוסמכים מטעם רשם הקבלנים, פנקס הקבלנים מקטלג את אותם קבלנים גם על פי הסיווג המקצועי שהוקצה להם במעמד הרישום, כאשר רמות הסיווג נעות מסיווג 1 שהוא הנמוך ביותר ועד סיווג 5 המאפשר לבצע פרויקטים מכל סוג וללא הגבלה.

כיוון שמקצועיותו וניסיונו של כל קבלן נבחנים באופן יסודי, מוגדרים עבורו סוגי העבודות אותם הוא יוכל לבצע בהתאם לרקע המקצועי שהוא הציג לרשם הקבלנים. הסיווג המקצועי מגדיר לכל קבלן את ההיקפים התקציביים של כל עבודה, כך שבדרך הזו ניתן להבטיח כי כל בעל מקצוע יוכל לבצע עבודות בנאיות התואמות את כישוריו המקצועיים.

קבלן הוא אדם שבונה, משפץ או מתקן מבנים או בתים, דירות, נכסים מסחריים ועוד. כל עוד הקבלן מעוניין להירשם בתור קבלן רשום בפנקס הקבלנים הישראלי, אותו קבלן צריך עמוד באי-אלו קריטריונים ולהציג ידע, ניסיון והסמכות שונות. מהם התנאים לקבלת קבלן רשום? המשיכו לקרוא.

על פי החוק בישראל, קבלן רשום הוא אדם אשר קיבל את הסמכתו, רכש את ניסיונו וקיבל אישור ממשרד השיכון והבינוי. כדי להיות מסוגל להוציא לפועל עבודות בנאיות, קבלן רשום יצטרך גם להציג הסמכות וראיות לכך שהוא רכש השכלה בתחום הנדסאות או אדריכלות. כמו כן, כדי להירשם בפנקס הקבלנים, הקבלנים צריכים להציג ניסיון בניהול עבודה של משך שנתיים לפחות.

מיהו הקבלן הרשום ומה תפקידו כולל?כל עוד הקבלן מעוניין להירשם בתור קבלן רשום בפנקס הקבלנים הישראלי, אותו קבלן צריך עמוד באי-אלו קריטריונים ולהציג ידע, ניסיון והסמכות שונות. מהם התנאים לקבלת קבלן רשום?

עבודת הקבלן כוללת את הדברים והתהליכים הבאים: 1) הערכת עלות הפרויקט וניהול משא ומתן לחוזה מול הלקוח. 2) תכנון ופיקוח על בניית פרויקט, לרבות העסקת קבלני משנה או עובדים לביצוע העבודה. 3) בדיקת כל האישורים הנדרשים לפני תחילת הבנייה. 4) מתן ניהול במקום במהלך הבנייה. 4) הקפדה על עמידה בקודי הבנייה ווידוא שכל ההיתרים הדרושים מתקבלים.

בתוך כך, קבלן הוא איש מקצוע בעל רישיון לספק שירותי בנייה, כאשר לעתים קרובות הם נשכרים על ידי בעלי בתים, מנהלי נכסים או יזמים לעבודה על נכסים למגורים ומסחר. מטבע הדברים, קבלנים הם אנשי מקצוע מוסמכים בעלי הידע והכישורים הדרושים לטיפול בכל סוג של פרויקט בנייה. הם יכולים להיות קבלנים מורשים לשיפוצים, קבלנים רשומים לעבודות בנאיות, קבלנים כלליים ועוד. כפועל יוצא מכך, קבלן הוא מי שהוסמך לבצע עבודות בניה מטעמו של אחר. החוזה יכול להיות על בסיס חוזה-פרילנס או כעצמאי, שכיר וכולי.

קבלן רשום אחראי על כלל העבודה המתבצעת במבנה

קבלני שיפוצים הם הכרח לכל בעל בית או עסק שמעוניינים לעבור שיפוץ או בנייה. אם אתם מחפשים קבלן, חשוב שתעשו את המחקר שלכם ותמצאו את הקבלן הטוב ביותר לעבודה. קבלן רשום הוא אדם שהוכשר על פי חוק לפעול כמיופה כוח של הבעלים בביצוע עבודות בנייה בבניינים. לפיכך, אתם צריכים למצוא קבלן שאכן ניתן לסמוך עליו.

זכרו, קבלן בניה הינו אדם המתמחה בשיפוץ מבני מגורים ומסחר עם ידע בכל היבטי הבנייה – שיפוצים ותיקונים פנים וחוץ – לרבות עיצוב פנים. במובן זה, אפשר להגיש שהוא אחראי על כלל העבודה המתבצעת במבנה. בעוד שקבלנים נשכרים לבצע עבודה שבעל הנכס אינו יכול לבצע בעצמו, בעל הנכס חייב לסמוך על הקבלן ולדעת שהוא מסוגל להוציא לפועל את העבודה במסגרת הזמן הנדרשת ובמסגרת התקציב הנדרש.

מהם קבלני משנה והאם צריך אותם בכל סוגי העבודות?

ניתן לשכור קבלנים לעבודות ספציפיות כמו התקנת ארונות חדשים או התקנת מזגן, התקנת מערכות אינסטלציה, התקנת תשתיות חשמל, תשתיות גז ועוד. כל אלו, נקראים קבלני משנה. קבלני משנה הם אנשים שעושים את העבודה שהקבלן לא יכול או לא רוצה לבצע. הם נשכרים על ידי הקבלן או על ידי הלקוח, כדי לבצע משימה מסוימת שבה הם מתמחים. קבלן המשנה ישולם עבור עבודתו בד"כ ע"י הקבלן הראשי (קבלן מפתח), והוא עשוי להיות רשום בפנקס כקבלן, או לא.

אמנם שכירת קבלני משנה היא אופציה, אבל לא תמיד זה הכרחי. בתוך כך, קבלני משנה הם האנשים שעובדים עם הקבלנים והם מספקים כישורים מיוחדים שאין לקבלן עצמו. למשל, אם אתם צריכים אינסטלטור, הקבלן ימצא מישהו שמתמחה באינסטלציה ובעל הכישורים הנכונים. ככה גם רלוונטי לגבי קבלני משנה בתחומי תשתיות שונות.

למה לשכור שירות של קבלן רשום?

כבעלי בית או עסק, אתם תמיד צריכים להיות זהירים בעת שכירת קבלן לפרויקט השיפוץ שלכם. אתם רוצים לוודא שלאדם שהולך לעבוד על הנכס שלכם יש את כל הכישורים והרישיונות הדרושים כדי שלא יהיו בעיות בעבודה שלו. לכן עדיף להזמין קבלן רשום לשיפוצים. עצם העובדה שהקבלן רשום, מהווה תו איכות מסוים לעבודתו.

אם הקבלן רשום בפנקס הקבלנים הישראלי, זה אומר שהוא איש מקצוע אשר עומד בתקנים ובקודים הנדרשים על ידי המדינה ועל ידי משרד השיכון והבינוי. באופן זה, אתם יכולים היות בטוחים שאתם בוחרים בקבלן האיכותי לסוג העבודה שתצטרכו.

מספר טיפים למציאת קבלן מקצועיאתם רוצים לוודא שלאדם שהולך לעבוד על הנכס שלכם יש את כל הכישורים והרישיונות הדרושים כדי שלא יהיו בעיות בעבודה שלו. לכן עדיף להזמין קבלן רשום לשיפוצים.

בראש ובראשונה, התייעצו עם בני משפחה וחברים לגבי החוויות שלהם עם קבלנים לשיפוצים בבית או בעסק. שנית, בדקו ביקורות מקוונות של אנשים שהשתמשו בשירותיו של קבלן שיפוצים מסוים בעבר. שלישית, השתדלו לאתר קבלן שעובד באזור מגורכם, מה שיאפשר לקבלן להוזיל את עלויות התקורה שלו. ברגע שהקבלן יוכל להוזיל את העלויות האלו, הוא יוכל לתמחר את עבודתכם במחיר נוח יותר.

ולא פחות חשוב, בקשו הפניות מקבלנים פוטנציאליים לפני שכירתם לבצע את הפרויקט שלכם. אם תקבלו מספר הצעות מחיר ותוכניות עבודה, תוכלו להשוות בין הקבלנים השונים ולמצוא את זה שהכי נכון לכם.

קבלן רשום הוא קבלן שנמצא בפנקס הקבלנים אשר מנוהל על ידי רשם הקבלנים במשרד הבינוי והשיכון. מדובר בקבלן מקצועי, שרכש את הידע והמקצועיות שלו ביושר ועומד בחוקים ובתקנות. על רישום קבלן ברשם הקבלנים, על התנאים לרישום ועל סיווג קבלנים נרחיב במאמר הבא. 

 

רישום קבלן ברשם הקבלנים- מיהו רשם הקבלנים?

רשם הקבלנים הוא אחד האנשים החשובים באיגוד הקבלנים, שכן הוא בעל סמכות ואחריות חשובה. רשם הקבלנים למעשה אחראי על רישום הקבלנים ועל המעקב אחריהם. חלק מתפקידו של רשם הקבלנים הוא להעניש את הקבלנים במקרה הצורך והוא יכול לבטל רישום כלפי קבלנים מסוימים במקרה הצורך. כלומר, רשם הקבלנים הוא האחראי לרישום הקבלנים, להטלת עונשים, לסיווג ענפי קבלנים ולביטול רישום של קבלנים. 

בנוגע לסיווג הקבלנים, רשם הקבלנים אחראי על הסיווג בהתאם לעבודות ההנדסה והבניה בהם עוסקים הקבלנים. 

לרשם הקבלנים חשיבות רבה מאוד מאחר שאחראי על דברים רבים. רישום הקבלנים מאפשר לנהל פנקס בו מופיעים על הקבלנים הרשומים כולל הסיווג המקצועי והכספי שלהם. לרשם הקבלנים יש סמכות לתת לקבלנים רישיון דו שנתי. כמו כן, רשם הקבלנים מוודא כי הקבלנים ממלאים את ההוראות והתקנות הקבועים בחוק, הוא מוודא כי הקבלנים משלמים את החובות שלהם ומעדכן הכל בפנקס הקבלנים. 

רשם הקבלנים מסווג את הענפים בהם עוסקים הקבלנים לפי ענפים ראשיים וענפי משנה. עבודות בנייה כוללות בניית פנים, עבודות תשתית, מערכת המים, מערכת הביוב, עבודות גשרים ועוד. 

כלומר, רשם הקבלנים עושה סדר בכל הנוגע לרישום הקבלנים, לסיווג, להענשתם במקרה הצורך וכך מאפשר סדר באיגוד עצמו בין כל התפקידים בארגון. 

 

רישום קבלן ברשם הקבלנים- מהם התנאים לרישום?

רישום קבלן שיפוצים הוא תהליך ארוך, נוקשה ובירוקרטי והוא כולל תנאים ספציפיים לקבלה. התהליך נחשב לנוקשה שכן מטרתו לסנן את הקבלנים שלא עומדים בדרישות ולהעניק ללקוחות את היכולת לבחור את הקבלנים המקצועיים ביותר. 

התנאים לרישום קבלן שיפוצים כוללים הכשרה על ידי מוסד מוכר מצד משרד הרווחה, ניסיון ניהולי ב12 השנים האחרונות, ניסיון בתחום ההתמחות שלכם ועוד. כמו כן יש להוסיף טפסים ייעודיים ואסמכתאות. חשוב לקחת בחשבון כי על פי החוק יש עדיפות לבעלי השכלה אקדמאית, אך ניתן להיות קבלן רשום גם ללא השכלה אקדמאית. 

מאחר שרישום קבלן שיפוצים הוא תהליך ארוך ומייגע קיימות חברות שמאפשרות לכם לבצע את התהליך ביחד איתכם ועל ידי כך לחסוך זמן רב וכאב ראש. החברה תעזור לכם להתמקד על כל הטפסים שיש להגיש, היא תבדוק שרלוונטי להתחיל בתהליך והיא תכלול את כל האגרות והתשלומים לביצוע התהליך. 

 

רישום קבלן ברשם הקבלנים- השלבים

  • בדיקת התאמה

קבלן כוח אדם או קבלן שירות עם רישיון יגיש את הבקשה להוצאת רישיון קבלן. 

  • צירוף מסמכים

בקשה להוצאת רישיון קבלן שיפוצים כוללת מסמכים רבים שיש לצרף. בין המסמכים הללו יהיו קורות החיים של הבעלים, אישורים על ניסיון ניהולי, התחייבות ועוד.

  • הגשת הבקשה

לאחר מכן יש להגיש את הבקשה לרישום קבלן שיפוצים. את המסמכים ניתן להגיש באופן מקוון אונליין. 

  • ראיון ומבחן

הועדה תבדוק את הבקשה לרישום ותזמן את מבקש הרישיון לריאיון אישי ולמבחן ידע בנושא דיני עבודה. 

  • בקשה להמצאת משרד

על מגיש הבקשה להגיש בקשה להמצאת משרד ולהגיש מסמכים שלא הוגשו ביניהם העתק מחוזה שכירות, תמונות המתארות תנאים של המשרד, נגישות לבעלי מוגבלויות ועוד. 

  • ערבות בנקאית

לבסוף, על מגיש הבקשה להפקיד ערבות בנקאית בהתאם לגובה הערבות הנדרשת. 

 

רישום קבלן ברשם הקבלנים- מהו סיווג קבלנים?

על פי החוק, הקבלנים מוגבלים בהיקף הפרויקטים שמותר להם לבצע. היקף הפרויקטים נקבע על פי רמת הסיווג של הקבלן. במידה שהתבצעה העלאת סיווג, הקבלן יוכל לבצע עבודות גדולות יותר. 

אז איך זה עובד?

סיווג הקבלנים מחולק על פי אותיות, מספרים וקוד ענף- 

  • אותיות- הקבלנים הרשומים מתחלקים לענפים שונים שמסומנים באותיות א/ ב/ ג. ההבדל בין הקבוצות הללו יבוא לידי ביטוי בהיקף הפרויקטים המותרים לביצוע הקבלן. הקבלנים שרשומים בקבוצה א, יוכלו לבצע היקף פרויקטים קטן יותר מהקבלנים הרשומים בקבוצה ב, ואילו הקבלנים בקבוצה ב' יוכלו לבצע היקף פרויקטים קטן יותר מהקבלנים הרשומים בקבוצה ג. החלוקה לקבוצות תלויה לענף בו אתם עוסקים ולא ניתן לעבור בין קבוצות. 
  • מספרים- קבוצת המספרים מתארת את ההיקף הכספי המקסימלי של הפרויקטים שמותר לקבלן לבצע. עבור קבלנים העוסקים בענף בנייה למגורים ההיקף בא לידי ביטוי במ"ר. כאן יהיו חמישה מספרים- מ1 ועד 5. ככל שהמספר גבוה יותר כך הקבלן יוכל לבצע עבודות בעלות גבוהה יותר. כל קבלן שנרשם לפנקס הקבלנים מדורג במספר 1. לאחר שנה, במידה שהוכיח שמבצע פרויקטים בהיקפים גדולים, הקבלן יוכל לעלות למספר 2 וכן הלאה. העלאת סיווג קשורה לסעיף זה. 
  • קוד הענף- לקוד הענף אין תפקיד מהותי והוא נועד בעיקר לנוחות וזיכרון. כל ענף מקבל קוד מספרי של שלוש ספרות, לדוגמא, קבלן שיפוצים ייקרא 131, קבלן פשוט 100 וכדומה. 

רשם הקבלנים סיווג

ענף הבנייה בארץ הוא אחד מהחשובים והמשמעותיים ביותר, משום כך קבעה המדינה מספר תקנות המחייבות את אותם בעלי מקצוע המעוניינים לקבל הכרה רשמית לעיסוקים בתחום. הגוף הממונה על ענף זה הוא משרד הבינוי והשיכון, כאשר המחלקה הייעודית בתוכו האחראית על נושא הרישום כבעלי מקצוע מוסמכים נקראת רשם הקבלנים, שתחומי אחריותה בין השאר היא על קביעת סיווג מקצועי לכל קבלן בנייה המוסמך מטעמה.

במאמר זה נפרט מהו בדיוק רשם הקבלנים, על אילו נושאים הוא אחראי וכיצד הוא קשור אל נושא הסיווג המקצועי של כל קבלן רשום.

מיהו רשם הקבלנים?

כאמור, רשם הקבלנים הוא הגוף הרשמי מטעם משרד הבינוי והשיכון העוסק בנושא רישום קבלנים. הרישום מתייחס אל רישומם של בעלי מקצוע מוסמכים בענף הבנייה במאגר רשמי ומפוקח הנקרא פנקס הקבלנים. על מנת שקבלן בנייה יקבל את הזכאות להיכלל ברשימה זו, עליו להגיש לרשם הקבלנים טפסי בקשה לרישום המפרטים את פרטיו האישיים, פרטים אודות החברה הקבלנית הנמצאת בבעלותו (בין אם מדובר על עוסק יחיד או חברה בע"מ), מידע אודות התמחותו בענף בנייה ראשי ו/או משני וכן מסמכים ואישורים המעידים על הידע והניסיון המקצועי שהוא צבר בתחום עיסוקו.

רשם הקבלנים סיווג

מהם תחומי אחריותו של רשם הקבלנים?

רשם הקבלנים ממונה על מגוון נושאים הקשורים אל רישום קבלנים בפנקס הקבלנים הארצי, ביניהם גם תחומי אחריות הנוגעים לפיקוח, אכיפת תקנות, בירורים בירוקרטיים וכן הליכי משמעת קלים עד חמורים כנגד קבלנים רשומים שהפרו הנחיות ותקנות במסגרת עבודתם. במסגרת הליכי הפיקוח של גוף זה, רשם הקבלנים רשאי לשנות את סטטוס הרישום של הקבלנים שקיבלו את הרישיון וכך בהתאם להקפיא או לבטל אותו.

מהו רשם הקבלנים סיווג?

יחד עם עניינים אלו, רשם הקבלנים מעניק לכל קבלן מורשה מטעמו מקצועי מתוך חמישה סיווגים שונים. סיווג זה מהווה מעין דרגות רישיון לקבלן רשום הקובעות את סוג והיקפי עבודות הבנייה שהוא רשאי לקחת על עצמו. על פי רשם הקבלנים סיווג נמוך מאפשר לקבלן לבצע פרויקטים בהיקף נמוך וכך מוגבל בתקציב, ואילו הסיווג הגבוה ביותר מאפשר לבצע פרויקטים בתחום הבנייה ללא מגבלת היקף ותקציב.

רשם הקבלנים סיווג – מה המשמעות בקביעת הסיווג?

קביעת הסיווג נקבעת על פי הרשם ונמדדת בהתאם ליכולותיו המקצועיות של הקבלן הרשום. לכן ככל שמדובר על קבלן מקצועי ומנוסה בתחומו, כך הסיכויים כי יקבל סיווג גבוה יותר, ואילו קבלן מתחיל או ללא ניסיון רב יקבל סיווג מקצועי נמוך על פי היכולות והניסיון שצבר. סיווג זה מאפשר לקבלנים לבצע רק עבודות בנאיות שהם מסוגלים לקחת על עצמם, וכך לוודא כי יעשו את עבודתם באופן איכותי, יסודי וכמובן בטיחותי.

בנוסף למשמעות המקצועית שיש בהגדרת הסיווג לכל קבלן, מדובר על משמעות כלכלית מהותית עבור הצלחת העסק של אותו בעל מקצוע, כיוון שככל שייקבע לו סיווג גבוה יותר כך הוא יוכל לבצע עבודות גדולות ורווחיות יותר.

האם ניתן לשנות את הסיווג שנקבע?

כיוון שקיים אינטרס כלכלי מובהק בנושא רשם קבלנים סיווג, קיימת אפשרות לשנות את הגדרת הסיווג שנקבעה לקבלן, וכך לאפשר לו לגשת אל פרויקטים גדולים ומשמעותיים יותר. גם במקרה של העלאת סיווג רשם הקבלנים הוא הגוף האחראי על כך, זאת לאחר שהקבלן הגיש לו טפסי בקשה ייעודיים להעלאת סיווג בצירוף אישורים ומסמכים המוכיחים כי הוא זכאי לקבל סיווג גבוה יותר לתחום העיסוק המקצועי שלו.

שתפו את המאמר:

צרו איתנו קשר:
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!