קבלן רשום איך מוציאים רישיון קבלן?

תוכן עניינים

על פי החוק במדינת ישראל, כל אדם העוסק כקבלן, חייב לאחוז ברישיון קבלן על פי התנאים המצוינים בחוק ובתקנות. למרבה הצער, בישראל פועלים קבלנים רבים מאוד ללא רישיון ומבלי שהרשויות "מכירות" אותם כלל וזה לא בגלל שאותם קבלנים לא היו רוצים להיות קבלנים רשומים ומורשים, אלא דווקא בגלל שהם לא ממש מכירים את תהליך הרישוי והרישום ולכן נשענים על כל מיני סיפורים ששמעו ויצרו אצלם את ההבנה שאין להם סיכוי או שהם לא עומדים בתנאים. ואכן הרישום כקבלן רשום הוא תהליך שמחייב עמידה בקריטריונים ובתנאים מסוימים, אבל לרוב מדובר בתנאים שכל אדם המעוניין להיות קבלן רשום, יכול לעמוד בהם די בקלות ואף מתאפשר במספר מסלולים שונים שמהם יכול כל קבלן לבחור את המתאים לו. אז סביב כל הנושא של קבלן רשום איך מוציאים רשיון קבלן? על כך נדבר בשורות הבאות.

 

מהם התנאים בהם צריך לעמוד בכדי להוציא רישיון קבלן?

קבלן רשום איך מוציאים רשיון קבלן?

ובכן, התהליך של רישום קבלן מבוצע על פי תנאים מאוד ספציפיים המוגדרים בתקנות, אך מתאפשר במספר מסלולים שונים, שמהם יכול כל אחד לבחור כמסלול המתאים לו לקבלת הרישיון. המסלול הראשון הוא כמובן המסלול שבו מקבל האדם את רישיון הקבלן על סמך היכולות שלו עצמו ובמקרה כזה נדרש הקבלן להוכיח ניסיון מתאים והשכלה רשמית מתאימה. במילים אחרות, התקנות העוסקות בשאלה קבלן רשום איך מוציאים רשיון קבלן, מגדירות את היקף הניסיון שבו צריך לאחוז המבקש על מנת להיות זכאי לקבלת רישיון קבלן והן מגדירות את ההשכלה הרשמית בה הוא צריך לאחוז לאותה מטרה. ניסיון זה יכול להשתנות ממבקש למבקש בהתאם לרקע ממנו הוא מגיע. כך למשל, אדריכל רשום ובעל רישיון יזדקק לשנתיים ניסיון בלבד וכך גם הנדסאי, מהנדס ומנהל עבודה. לעומתם, אדם שאין לו רקע מקצועי רשמי של איש מקצוע בענף הבניין, יצטרך לעמוד בתנאים הניסיון המלאים, קרי ניסיון של 5 שנים בענף הבניין.

פרט לנושא הניסיון, נדרש המבקש לאחוז בתואר לימודים רשמי ולא מדובר בתואר אקדמי כמובן. ישנם כיום מספר מסלולי לימוד המוצעים על ידי מוסדות המוכרים על ידי משרד העבודה והרווחה ומעבירים תכנית לימודים מאושרת להסמכת קבלנים. אלו הם למעשה שני הפרמטרים החשובים שאותם אתם רוצים להבטיח כאשר אתם ניגשים להשלים את ההשכלה הרשמית שלכם – לוודא שאתם מבצעים את ההשלמה במוסד לימודים מוכר על ידי הרשויות ולוודא שתכנית הלימודים כוללת בתוכה את כל נושאי הלימוד המחויבים על פי דרישות החוק לצורך הסמכת קבלנים. ישנם מסלולים שיציעו לכם את היקף חומר הלימוד המינימלי והמתחייב על מנת לקבל הסמכה וישנם כאלה שיציעו לכם מעגלי ידע נרחבים יותר.

מהם המסלולים האחרים להוצאת רישיון קבלן?

ובכן, כפי שאמרנו קודם לכן, בתחום של קבלן רשום איך מוציאים רשיון קבלן היא שאלה שיכולה לקבל מענה במספר דרכים ואחת הדרכים הפחות מוכרות היא הדרך של הוצאת רישיון קבלן באמצעות העסקת עובדים אחראיים. מה זה בדיוק אומר? ובכן, ממש כפי שאתם יכולים לפתוח מוסך על אף שאין לכם שום רקע במכונאות, וזאת באמצעות גיוס של עובדים מקצועיים בתחום מכונאות הרכב, גם בתחום הבניין תוכלו לקבל רישיון קבלן באמצעות גיוס עובדים אחראיים. עובדים אחראיים אלה מוגדרים בחוק כמהנדסים, אדריכלים, הנדסאים, טכנאים ומנהלי עבודה. אם אתם מעוניינים לקבל רישיון קבלן, תוכלו לעשות זאת על ידי גיוס של עובד אחראי כך שעל בסיס יחסי העובד מעביד שלכם איתו, יינתן לכם רישיון הקבלן. כמובן שהעובד עצמו צריך לעמוד בתנאים הנדרשים של השכלה רשמית וניסיון כפי שמוגדר בחוק, אבל מרגע שהנושא הזה כוסה במלואו, תוכלו להפוך לקבלנים רשומים ללא כל רקע או ניסיון בענף הבניין וזאת באמצעות העסקת עובד אחראי.

 

איך מבוצע הרישום עצמו בפועל?

ובכן, תהליך הרישום עצמו הוא תהליך בירוקרטי שבו מתבקש המבקש להוכיח את עמידתו בקריטריונים הנדרשים. במסגרת זו, על המבקש להציג כל מסמך ואסמכתא המעידים על ההשכלה הרשמית שלו ובכלל זה גיליון ציונים ותעודת סיום ממוסד הלימודים בתחום הלימודים הספציפי וכן אסמכתאות המעידות על ניסיון העבודה שלו בתחום. בכלל זה, נדרש המבקש להציג תצהיר חתום על ידי עורך דין, בו הוא מצהיר על הניסיון שלו בענף הבניין ובתחום ההתמחות הספציפי בו הוא רוצה להפוך לקבלן רשום. לאחר איסוף כל המסמכים הנדרשים, יש להגיש אותם למשרדי רשם הקבלנים במשרד השיכון בליווי טופס בקשה מלא ותקין.

לאחר הגשת כל המסמכים יבדוק רשם הקבלנים את הבקשה ובהתאם לעמידת המבקש בתנאים הנדרשים, יגיש את תגובתו – קרי אישור מתן רישיון קבלן והוספת הקבלן לפנקס הקבלנים או דחיית הבקשה תוך ציון האלמנטים החסרים (ניסיון לא מספיק, השכלה רשמית לא מספקת או אולי אלמנטים טכניים חסרים בבקשה), כך שהמבקש יוכל לבצע את התיקונים הנדרשים ולהגיש את הבקשה מחדש. זוהי למעשה התשובה לשאלה בנושא קבלן רשום איך מוציאים רשיון קבלן, אך בתהליך הרישום ישנו שלב אחד נוסף חשוב ומכריע שעליו נדבר כעת.

 

 

סיווג קבלן בתהליך הרישום

רישום ורישוי קבלן הם מאוד ספציפיים עבור כל קבלן. במילים אחרות, רישיון קבלן לא מאפשר לכל בעל רישיון לבצע כל עבודה בענף הבניין. הרישיון ניתן למעשה עבור תחום התמחות ספציפי שבו מתמחה הקבלן. כך למשל, כאשר איש אינסטלציה מבקש להפוך להיות קבלן רשום, הוא לא מקבל רישיון לקבלן שלד, אלא לקבלן אינסטלציה בלבד. אותו כנ"ל לגבי קבלן חשמל, קבלן שלד, קבלן גמר, קבלן עפר וכדומה. פנקס הקבלנים מחולק למספר מקצועות ראשיים ובתוך כל מקצוע ראשי, שורה של סעיפי משנה. בכל בקשה נבחנים נתוני הקבלן ובהתאם לכך מתקבלת החלטה באילו סעיפים יסווג הקבלן. זאת ועוד, בזמן רישום הקבלן נקבע גם היקף הפרויקטים שבהם יוכל להשתתף הקבלן. כך למשל, ישנם קבלנים שיקבלו רישיון מלא לקחת חלק בכל פרויקט ללא קשר להיקפו הכלכלי, בעוד אחרים יוגבלו לפרויקטים של עד 3 מיליון ש"ח, עד מיליון ש"ח או עד חצי מיליון ש"ח. קבלן שסווג כקבלן שלד בפרויקטים של עד מיליון ש"ח, יוכל בדרך כלל להיות מעורב בתחום הבנייה הפרטית בלבד בהם מדובר בהיקפי פרויקטים כאלה.

הנושא של סיווג קבלן הוא נושא חשוב מאוד שרבים אינם מכירים אותו ואת חשיבותו. כולם רצים ורוצים להירשם כקבלנים רשומים אך מתעלמים מהנושא שיכריע את מגוון הפרויקטים בהם יוכלו להשתלב. לעיתים ישנן פעולות קטנות שניתן לבצע על מנת להגדיל מאוד את הזכאות להיקפי פרויקטים גדולים יותר ולסיווגים נרחבים יותר וזה מביא אותנו לסוגיה הבאה שעוסקת בשאלה קבלן רשום איך מוציאים רשיון קבלן בליווי גורם מקצועי.

הוצאת רישיון קבלן בליווי גורם מקצועי

את התהליך של הגשת הבקשה לקבלת רישיון קבלן תוכלו לעבור לגמרי בעצמכם וללא כל סיוע, אלא שזוהי לחלוטין לא הדרך הנכונה והטובה ביותר. כפי שציינו זה עתה, בתהליך הגשת הבקשה, ישנם ניואנסים קטנים שיכולים לשנות עבורכם לחלוטין את הסיווג שתקבלו ואם אינכם מכירים את הניואנסים הללו, ייתכן שתוגבלו מאוד בהיקף הפרויקטים בהם תוכלו לקחת חלק. כמו כן, לאורך תהליך בחינת הבקשה שלכם, ייתכנו אלמנטים שונים שעליהם יכולה הבקשה שלכם ליפול ומהם תוכלו להימנע באמצעות התנהלות נכונה ואיסוף נכון של כל האסמכתאות הנדרשות. על כן, את התהליך של הוצאת רישיון קבלן, בהחלט מומלץ לעבור עם גורם מקצועי שמתמחה ספציפית בתחום זה, שמכיר את פעילותו של רשם הקבלנים ומכיר לעומק את התהליך של הגשת הבקשה ובחינתה. גורם כזה יוכל לבצע עבורכם את כל תהליך הרישום מבלי לפגוע בתשומת הלב והזמן שלכם לעבודתכם היומיומית. אבל עוד הרבה מעבר לכך, גורם מקצועי כזה יוכל להבטיח שתקבלו את הסיווג הגבוה ביותר בו תוכלו להשתלב וזה בהחלט ערך חשוב שאתם לא רוצים לוותר עליו.

כשאנו אומרים גורם מקצועי, אנחנו בשום פנים ואופן לא מדברים על מאכערים. המדובר בחברות מסודרות ורציניות שמציעות שירותים שונים לענף הבניין ואף חברות שמתמחות ספציפית בנושא של הוצאת רישיון קבלן. בחברות אלה תוכלו לקבל את כל התשובות הנדרשות לכם בנושא של קבלן רשום איך מוציאים רשיון קבלן, מה עליכם לעשות בכדי להוכיח עמידה בתנאים ובקריטריונים הנדרשים ואיך תוכלו לשפר את הסיווג שלכם באמצעות פעולות שונות או באמצעות מסמכים שונים שאולי קודם לכן לא חשבתם שהם חשובים או רלוונטיים, אבל יכולים בהחלט לשנות עבורכם את התמונה כולה ולהבטיח לכם רישום בסיווג המקסימלי האפשרי מבחינתכם.

אם אתם אנשי מקצוע העוסקים בתחום הבנייה, וודאי נתקלתם לא אחת במונח רישיון קבלן. רישיון מסוג זה מהווה את החלק המרכזי בהתפתחותכם המקצועית, הן מבחינת ההיבט הכלכלי והן מבחינת ההיבט התעסוקתי. כדי שתוכלו לקבל מידע מקיף ומפורט יותר על נושא זה, ריכזנו במאמר אחד את כל מה שצריך לדעת על תהליך הוצאת רישיון קבלן והיתרונות שיש בכך.

מהו רישיון קבלן?

רישיון מסוג זה מעניק לקבלנים בתחום הבנייה את האישור הרשמי לעסוק בעבודות קבלניות, כאשר הגוף המפקח על כך הוא משרד הבינוי והשיכון של המדינה. אנשי מקצוע הרשאים להגיש בקשה לקבלת הרישיון הינם אלו העוסקים באחד מענפי הבנייה כמו חשמל, אינסטלציה, צבע, גמר, שלד ועוד. קבלת רישיון קבלן מאפשר לרשום את הקבלן בפנקס הקבלנים של רשם הקבלנים, שהינה מחלקה השייכת למשרד הבינוי והשיכון והיא האחראית על מתן רישיונות אלו.

חוק רישום קבלנים לעבודות בנאיות

ענף הבנייה בישראל מתנהל על פי חוק רישום קבלנים לעבודות בנייה הנדסאיות, ולכן הוא נחשב אחד מהחוקים המשמעותיים ביותר בתחום זה. כדי להסדיר את הנושא ולפקח על אנשי מקצוע המבצעים עבודות בנייה, נפתחה רשימה רשמית הכוללת את כל הקבלנים שביצעו רישום אליה לאחר בחינה מדוקדקת של רשם הקבלנים מטעם משרד הבינוי והשיכון. בעל מקצוע בתחום הבנייה המעוניין להיכנס אל רשימה זו, מוכרח לעמוד במספר תנאים מחייבים המעידים על השכלתו המקצועית וניסיונו המעשי בענף הבנייה בו הוא מתמחה.

כיצד ניתן להוציא את הרישיון?

על מנת להוציא את רישיון הקבלן, יש למלא את הטפסים הנדרשים לכך במחלקת רשם הקבלנים של משרד הבינוי והשיכון. טפסים אלו כוללים מידע על פרטיו האישיים של הקבלן, מידע על עיסוקו המקצועי, מידע על היקפי העבודות הבנאיות אותם הוא ביצע ועוד. אל טפסי הבקשה להוצאת הרישיון יש לצרף את כל האישורים והמסמכים הרלוונטיים על הקבלן, ביניהם תעודות והסמכות המעידות על השכלתו בתחום ומסמכים המאשרים את צבירת ניסיונו המקצועי בשטח.

מהם הקריטריונים להוצאת רישיון קבלן?

בעלי מקצוע בתחום הבנייה המעוניינים לקבל רישיון קבלן לעסוק בתחום, צריכים לעמוד בכמה קריטריונים מהותיים שיאפשרו להם להיכנס אל פנקס הקבלנים. על פי חוק רישום קבלנים לעבודות הנדסה בנאיות (1969), אדריכלים או מהנדסים מורשים שעסקו בתחום הבנייה בתקופה של שנתיים רצופות, זכאים לקבל רישיון קבלן. על פי רוב, תנאי הרישום בפנקס וקבלת הרישיון כרוכים בהשכלתו המקצועית של הקבלן, יחד עם ניסיונו המעשי בשטח בזמן עבודתו באתרי הבנייה.

רישיון קבלן ללא השכלה אקדמית

לאור האמור לעיל, החוק מאפשר גם לבעלי השכלה נמוכה יותר להוציא רישיון קבלן, כך שגם אם איש המקצוע הינו הנדסאי או טכנאי מנוסה בתחומו, והוא צבר ניסיון בענף במשך ארבע שנים מתוך שמונה השנים האחרונות, הוא רשאי להגיש בקשה לקבלת הרישיון. בנוסף לאלו, גם בעלי מקצוע ללא כל השכלה בתחום יוכלו להגיש את הבקשה, זאת בתנאי שמדובר במנהלי עבודה בהכשרתם שצברו ניסיון של שש שנים רצופות מתוך 12 השנים האחרונות.  אנשי מקצוע אלו מוכרחים להציג את כל המסמכים המאשרים את צבירת הניסיון המעשי שקיבלו, כמו אישורים ממשרד העבודה בנוגע לפרויקטים שבוצעו, חוזים חתומים, אישורים מעורכי דין ועוד.

הוצאת רישיון קבלן ע"פ תחום עיסוק

אנשי מקצוע בתחום שעובדים ללא רישיון קבלן עלולים לחרוג בעבודתם מהתקנים המפורטים בחוק.

הליך הוצאת רישיון קבלן מתבצע על פי ענף עיסוקו של בעל המקצוע המגיש את הבקשה, כאשר הרישיון מעניק לו הסמכה רשמית ותקפה לעסוק בעבודת הבנייה בה הוא המתמחה. לדוגמה, איש מקצוע העוסק בעבודות חשמל במבנים צריך להוציא רישיון ייעודי הנקרא קבלן חשמל, לעומתו איש מקצוע המתעסק בהתקנת מערכות מיזוג אוויר צריך להוציא רישיון של קבלן מיזוג וכך הלאה.

האם כל איש מקצוע בענף הבנייה חייב להוציא רישיון קבלן?

בענף הבנייה יש אינספור בעלי מקצוע כאלו ואחרים, כאשר לא כולם מחויבים על פי חוק בהחזקה של רישיון קבלן. במידה ומדובר על איש מקצוע העוסק בעבודות בנאיות מהותיות המחייבות ידע והכשרה מקצועית לכך, כמו לדוגמה קבלן שלד האחראי על תשתית המבנה, הוא מחויב לעשות זאת רק אם נמצא בידיו רישיון קבלן תקף לכך. לעומת זאת, הוצאת רישיון של קבלן צבע איננה מחייבת את איש המקצוע העוסק בכך, אלא מהווה בעיקר אסמכתא רשמית המעידה על מקצועיותו בתחום זה.

מהם היתרונות של קבלנים הרשומים בפנקס הקבלנים?

בין אם מדובר על דרישה מחייבת מבחינת חוק או צורך לקבלת הסמכה רשמית מטעם המדינה, הוצאה של רישיון קבלן מהווה יתרון ברור לכל איש מקצוע בענף הבנייה העושה זאת. קבלנים המחזיקים ברשותם רישיון תקף לבצע עבודות בנאיות, יקבלו יותר הצעות לביצוע פרויקטים שונים בעצם הימצאותם בפנקס הקבלנים של רשם הקבלנים. כיוון שאנשים מעדיפים להיעזר תמיד באנשי מקצוע מנוסים, מקצועיים אחראיים ואמינים פנקס הקבלנים מאגד בתוכו רשימה של כל הקבלנים העומדים בדרישות אלו.

קביעת היקפי עבודה כספיים

קבלת רישיון קבלן מוסמך יכולה להשפיע רבות על עבודתו של איש המקצוע, הן מבחינה מקצועית-התפתחותית והן מבחינה כלכלית. בהתאם לחוק, רק קבלנים המחזיקים רישיונות תקפים יכולים לבצע פרויקטים בהיקפים גדולים, וכך למעשה להרוויח יותר כסף מהעבודה אותה הם ביצעו. קביעה זו נועדה כדי לעודד אנשי מקצוע להוציא רישיונות לעסוק בענף הבנייה בו הם מתמחים, וכך להצליח ולמנף את חברתם והצלחתם הכלכלית תוך שמירה על מקצועיות ואמינות במהלך עבודתם.

סיווגי רישיון קבלן

קבלנים רשומים המקבלים רישיון לעסוק בענף התמחותם, מקבלים בנוסף סיווג ייעודי מטעם רשם הקבלנים ע"פ הכשרתם וניסיונם בפועל. סיווג זה מאפשר לכל קבלן לבצע עבודות בנייה בהתאם לניסיונו, כאשר הסיווג הנמוך ביותר מיועד לקבלנים מתחילים או כאלו העוסקים בעבודות בנייה בסדר גודל קטן יחסית, כמו לדוגמה קבלני שיפוצים של בנייה. ככל שהקבלן מבצע יותר עבודות הוא צובר יותר ניסיון מעשי, וכך בהתאם יכול להגיש בקשה להעלאת סיווג הרישיון שלו.

רישיון קבלן – רישיון להרוויח יותר

כדי להרחיב כמה שניתן את הפיקוח אחר עבודות בנייה שמתבצעות על ידי אנשי מקצוע שונים בתחום, משרד הבינוי והשיכון קבע מדרגות רישיון לכל קבלן המעוניין להירשם בפנקס הקבלנים. מדרגות אלו מהוות למעשה את הדרך עבורו להתקדם ולעלות בעיסוקו המקצועי, כאשר הגורם המדרבן אותו להתפתח בתחומו הוא הרווח הכספי שהוא עשוי לקבל מכך – ככל שהקבלן יבצע יותר עבודות בנאיות ויצליח להקים מבנים איכותיים, כך הוא יוכל להעלות את מעמדו המקצועי ולקבל עבודות רבות בהיקפים כספיים גדולים.

תהליך הוצאת רישיון קבלן

למרות שהחזקת רישיון קבלן ורישום בפנקס אינם עניין מחייב עבור אנשי מקצוע שונים בענף הבנייה, אין ספק כי הוצאתם אל הפועל תעניק אינספור יתרונות משמעותיים עבור אנשי מקצוע שיעשו זאת. בנוסף לפיתוח מקצועי וכלכלי, הם יוכלו להעלות את הסבירות לקבלת עבודות גדולות ורבות יותר וכך למתג עצמם כבעלי שם בתחום עיסוקם. כדי להקל על תהליך הוצאת הרישיון ולייעל את השלבים הכרוכים בכך, מומלץ להיעזר בחברה מקצועית המלווה את הקבלן לכל אורך הדרך.

אנשים רבים לא מודעים לעובדה שכל קבלן צריך להחזיק ברישיון קבלן לפני שהוא מציע את שירותיו בתחום. לצערינו, כיום יש לא מעט קבלנים ועובדים שונים בענף הבנייה שאינם מקפידים על התקנים המפורטים בחוקה ומציעים את שירותיהם בתחום ללא כל רישיון או הסמכה כלשהי. מחפשים קבלן שיפוצים לעבודות שונות בדירתכם? הגעתם למקום הנכון. בפסקאות הבאות נגע בכל מה שאתם חייבים לדעת אודות רישיון קבלן, פנקס רשם הקבלנים של משרד השיכון והבינוי, הדרך הפשוטה להצטרף לפנקס של הקבלנים הרשומים, סיווג הקבלנים ומשמעותו ועוד. אז רגע לפני שמתחילים, כדאי שתכירו את החשיבות הרבה של רישיון קבלן.

הכירו את פנקס רשם הקבלנים של משרד הבינוי והשיכון – הסוף לעבודות בנייה שאינן מקצועיות המסכנות את שלום הגרים במבנה

לא בכל ענפי המקצוע קיים פנקס רשם מיוחד המונה את כלל אנשי המקצוע הרשומים. מדוע דווקא בתחום זה משרד ממשלתי בוחר לערוך רישום מסודר? הסיבה לכך היא בעיקר הסכנות הקיימות בענף. אנשי מקצוע בתחום שעובדים ללא רישיון קבלן עלולים לחרוג בעבודתם מהתקנים המפורטים בחוק. כל חריגה יכולה לכלול פגיעות חמורות במבנה עד סכנה של ממש לכל הגרים בו. לכן, משרד הבינוי והשיכון החליט לערוך פנקס רשם קבלנים מסודר הכולל רשימה של כלל הקבלנים המחזיקים ברישיון קבלן. מחפשים קבלן מקצועי להשלמת שלל עבודות שיפוץ ובנייה בדירתכם? חשוב לבחור נכון קבלן מקצועי המחזיק ברישיון קבלן.

רשם הקבלנים מאפשר לכם לבחור קבלנים מקצועיים ומנוסים המחזיקים ברישיון קבלן תקף לעסוק בתחום!

אנשים רבים כלל לא מודעים לרשם הקבלנים ולאפשרות לקבל רשימה מסודרת הכוללת את כל הקבלנים המחזיקים ברישיון קבלן, מה שגורם להם לבחור אנשי מקצוע בתחום באופן כמעט שרירותי. לכן, משרד השיכון והבינוי מדגיש בפני כלל הציבור כי רשם הקבלנים כולל את כל הקבלנים המחזיקים ברישיון, כך שיוכלו לבחור קבלן מקצועי ומיומן שמכיר את כלל התקנים המפורטים בחוק ועובד בהתאמה מלאה לכל הנדרש. חשוב להדגיש כי רשם הקבלנים כולל גם קבלנים עצמאיים וגם קבלנים העובדים תחת חברות בנייה שונות.

כך תדעו לבחור את הקבלן הטוב ביותר עבור כל הצרכים שלכם

רוצים לבחור קבלן מקצועי המחזיק ברישיון קבלן תקף לעבודות שיפוץ או בנייה בדירתכם? ריכזנו עבורכם מספר טיפים חשובים ודגשים מקצועיים שכדאי שתכירו. תחילה, חשוב להדגיש ולומר כי רשם הקבלנים של משרד הבינוי והשיכון מתמקד בפן הבירוקרטי בלבד. במילים אחרות, כלל הרשומים בפנקס זה אכן מחזיקים ברישיון קבלן תקף, אך ייתכן שחלקם לא באמת מקצועיים ומיומנים מבחינה ביצועית. לכן, אל לכם לבחור קבלן רשום מרשם הקבלנים באופן שרירותי וללא כל בדיקה אודות רמתו המקצועית.

אז איך בוחרים? הנה לכם כמה מהטיפים החשובים ביותר:רוצים לבחור קבלן מקצועי המחזיק ברישיון קבלן תקף לעבודות שיפוץ או בנייה בדירתכם?

  • ערכו השוואה בין מספר קבלנים רשומים.
  • במסגרת ההשוואה קראו כמה שיותר חוות דעת אודות שירותי כלל הקבלנים שהצלחתם לאתר.
  • נסו ליצור קשר עם כמה שיותר אנשים שבחרו לשכור את שירותי הקבלנים בעבר – קבלו פרטים אודות כל מהלך העבודה, לרבות מקצועיות, רמת גימור, עמידה בזמנים ועוד.
  • קבלו הצעות מחיר מדוייקות ומותאמות לצרכים שלכם מכלל הקבלנים המקצועיים ובחרו את ההצעה האטרקטיבית ביותר עבורכם.

בחירה מושכלת תוך התייחסות לכלל הנקודות שהובאו מעלה, תבטיח לכם קבלן מקצועי ומנוסה המחזיק ברישיון קבלן ובעל רמות גימור גבוהות במיוחד. רגע לפני שאתם בוחרים את הקבלן שלכם, חשוב שתכירו נקודה נוספת המופיעה ברשם הקבלנים מטעם משרד הבינוי והשיכון.

סיווג קבלנים – לא כל קבלן עם רישיון רשאי להשלים כל עבודה בכל סדר גודל!

מעבר לרשימת קבלנים מסודרת הכוללת את כל הקבלנים המחזיקים ברישיון קבלן תקף, רשם הקבלנים כולל גם סיווג של רמות הקבלנים השונים. הסיווג מדורג לרמות שונות, אחד עד חמש. הרמה הראשונה היא רמה בסיסית בלבד המתירה לקבלן לבצע מבחר עבודות שיפוץ קטנות בהיקיפים ובתקציבים מוגבלים. לעומת זאת, רמת סיווג מספר חמש היא רמה גבוהה המאפשרת לקבלנים המסווגים ברמה זו לבצע מגוון רחב של עבודות בכל תקציב ובכל גודל. ישנן לא מעט דרכים לעלות ברמות הדירוג השונות ולהשלים עבודות בכל גודל. חשוב להדגיש כי קבלנים שאינם מופיעים ברשם הקבלנים של משרד הבינוי והשיכון אינם רשאים לבצע עבודות בנייה ממשלתיות. לעומתם, קבלנים רבים המופיעים ברשם הקבלנים נהנים מכמות גדולה של עבודות ממשלתיות שמהוות נתח משמעותי מסך הכנסתם מידי שנה.

רוצים להצטרף לרשם הקבלנים? כך תעשו זאת בקלות ובמהירות!

רוצים להצטרף לרשם הקבלנים של משרד הבינוי והשיכון? חשוב שתדעו שכיום יש לא מעט אנשי מקצוע מיומנים המסייעים לקבלנים רבים לאורך כל שלבי ההרשמה. חוששים מהתמודדות עם בירוקרטיה מורכבת? אנשי מקצוע בתחום ישמחו ללוות אתכם ולהתמודד עבורכם עם כל השלבים הבירוקרטיים הנדרשים להרשמה ברשם הקבלנים של משרד הבינוי והשיכון. הליכי ההרשמה כוללים פרוצדורה שיכולה לקחת לא מעט זמן לקבלנים שאינם מנוסים בדבר. לכן, אם אתם רוצים להירשם ברשם הקבלנים תוך זמן קצר וללא התמודדות מורכבת עם בירוקרטיה מעייפת, אל תוותרו על סיועם של אנשי המקצוע בתחום. הם ילוו אתכם לאורך כל שלבי התהליך עד שתהיו גם אתם רשומים כקבלנים המחזיקים רישיון קבלן ברשם הקבלנים.

רישיון קבלן הוא אחד האמצעים ההכרחיים על מנת שקבלן יוכל לקבל עבודות. אך עם זאת, קבלנים רבים שאינם מחזיקים ברישיון לוקחים עבודות שונות. עבודה עם קבלן ללא רישיון היא מסוכנת וטומנת בחובה חסרונות רבים. על הוצאת רישיון קבלן נרחיב במאמר הבא. 

הוצאת רישיון קבלן- השלבים בדרך

הוצאת רישיון קבלן ניתנת בשתי דרכים- דרך עצמאית בה יש להגיש את כלל המסמכים לרדם הקבלנים והדרך השנייה היא על ידי חברה מקצועית שתחסוך לנו זמן וכאב ראש. 

מה השלבים להוצאת רישיון קבלן?

  • בדיקת התאמה

השלב הראשון להוצאת רישיון קבלן הוא בדיקה התאמה. קבלן כוח אדם או קבלן שירות עם רישיון יגיש את הבקשה להוצאת רישיון קבלן. אדם זה חייב להיות עם ניסיון ניהולי או עסקי של שנה, עם שלוש שנות ניסיון בניהול כוח אדם ומחוסר הרשעות בעבירות בעלות קלון או עבירות שהופכות אותו ללא ראוי להיות קבלן שירות. 

  • צירוף מסמכים

בקשה להוצאת רישיון קבלן כוללת מסמכים רבים שיש לצרף. בין המסמכים הללו יהיו קורות החיים של הבעלים, אישורים על ניסיון ניהולי, התחייבות, תצהיר היעדר הרשעות, קנסות ותביעות אזרחיות ועוד. במידה והמנכ"ל הוא לא הבעלים, יש לצרף טפסים נוספים וכל אחד ימלא את הטפסים בנפרד. 

  • הגשת הבקשה

לאחר שכל המסמכים מולאו וצורפו לבקשה, יש להגיש את הבקשה להוצאת רישיון קבלן. את המסמכים ניתן להגיש באופן מקוון אונליין. 

  • ראיון ומבחן

לאחר שהוגשה הבקשה להוצאת רישיון קבלן, הועדה תבדוק את הבקשה ותזמן את מבקש הרישיון לריאיון אישי ולמבחן ידע בנושא דיני עבודה. 

  • בקשה להמצאת משרד

לאחר שהשלבים עברו בהצלחה, יהיה על מגיש הבקשה להגיש בקשה להמצאת משרד ולהגיש מסמכים שלא הוגשו ביניהם העתק מחוזה שכירות, תמונות המתארות תנאים של המשרד, נגישות לבעלי מוגבלויות ועוד. 

  • ערבות בנקאית

לבסוף, על מגיש הבקשה להפקיד ערבות בנקאית בהתאם לגובה הערבות הנדרשת. 

קראו עוד על: תעודת קבלן רשום

הוצאת רישיון קבלן- רשם הקבלנים

הוצאת רישיון קבלן- רשם הקבלנים

רשם הקבלנים הוא אחד האנשים החשובים באיגוד הקבלנים, שכן הוא בעל סמכות ואחריות חשובה. רשם הקבלנים למעשה אחראי על רישום הקבלנים ועל המעקב אחריהם. חלק מתפקידו של רשם הקבלנים הוא להעניש את הקבלנים במקרה הצורך והוא יכול לבטל רישום כלפי קבלנים מסוימים במקרה הצורך. כלומר, רשם הקבלנים הוא האחראי לרישום הקבלנים, להטלת עונשים, לסיווג ענפי קבלנים ולביטול רישום של קבלנים. 

בנוגע לסיווג הקבלנים, רשם הקבלנים אחראי על הסיווג בהתאם לעבודות ההנדסה והבניה בהם עוסקים הקבלנים. 

לרשם הקבלנים חשיבות רבה מאוד מאחר שאחראי על דברים רבים. רישום הקבלנים מאפשר לנהל פנקס בו מופיעים על הקבלנים הרשומים כולל הסיווג המקצועי והכספי שלהם. לרשם הקבלנים יש סמכות לתת לקבלנים רישיון דו שנתי. כמו כן, רשם הקבלנים מוודא כי הקבלנים ממלאים את ההוראות והתקנות הקבועים בחוק, הוא מוודא כי הקבלנים משלמים את החובות שלהם ומעדכן הכל בפנקס הקבלנים. 

רשם הקבלנים מסווג את הענפים בהם עוסקים הקבלנים לפי ענפים ראשיים וענפי משנה. עבודות בנייה כוללות בניית פנים, עבודות תשתית, מערכת המים, מערכת הביוב, עבודות גשרים ועוד. 

כלומר, רשם הקבלנים עושה סדר בכל הנוגע לרישום הקבלנים, לסיווג, להענשתם במקרה הצורך וכך מאפשר סדר באיגוד עצמו בין כל התפקידים בארגון. 

 

הוצאת רישיון קבלן- מהו קבלן רשום?

קבלן רשום הוא למעשה קבלן מקצועי, שרכש את הידע והמקצועיות שלו ביושר. אז מהו קבלן רשום?

קבלן רשום הוא קבלן שנמצא בפנקס הקבלנים אשר מנוהל על ידי רשם הקבלנים במשרד הבינוי והשיכון. למעשה זוהי אסמכתא המעידה על כך שהקבלן מוכר על ידי הרשויות. על ידי כך ניתן להיות בטוחים שהקבלן בעל רישיון ושנוכל לקבל את האישורים הנדרשים על עבודתו. 

קבלן יכול להיות רשום בענפים שונים ובפנקס הקבלנים נוכל לקבל את כל המידע הרלוונטי לנו על הסמכתו של הקבלן. לדוגמא, קבלנים מסוימים מוסמכים לעבודות כביש ותשתיות ואילו אחרים מוסמכים לעבודות אינסטלציה ושיפוצים. בנוסף, כאשר הקבלן רשום ניתן לקבל מידע על הסיווג הקבלני שלו ועל העבודות שביצע בעבר. 

הוצאת רישיון קבלן- מהו סיווג קבלנים?

על פי החוק, הקבלנים מוגבלים בהיקף הפרויקטים שמותר להם לבצע. היקף הפרויקטים נקבע על פי רמת הסיווג של הקבלן. במידה שהתבצעה העלאת סיווג, הקבלן יוכל לבצע עבודות גדולות יותר. 

סיווג הקבלנים מחולק על פי אותיות, מספרים וקוד ענף- 

  • אותיות- הקבלנים הרשומים מתחלקים לענפים שונים שמסומנים באותיות א/ ב/ ג. ההבדל בין הקבוצות הללו יבוא לידי ביטוי בהיקף הפרויקטים המותרים לביצוע הקבלן שכן קבוצה א תהיה בעלת פרויקטים קטנים יותר וקבוצה ג גדולים יותר. החלוקה לקבוצות תלויה לענף בו אתם עוסקים ולא ניתן לעבור בין קבוצות. 
  • מספרים- קבוצת המספרים מתארת את ההיקף הכספי המקסימלי של הפרויקטים שמותר לקבלן לבצע או היקף במ"ר עבור קבלנים העוסקים בענף בנייה למגורים. כאן יהיו חמישה מספרים- מ1 ועד 5. ככל שהמספר גבוה יותר כך הקבלן יוכל לבצע עבודות בעלות גבוהה יותר. 
  • קוד הענף- לקוד הענף אין תפקיד מהותי והוא נועד בעיקר לנוחות וזיכרון. כל ענף מקבל קוד מספרי של שלוש ספרות, לדוגמא, קבלן שיפוצים ייקרא 131, קבלן פשוט 100 וכדומה. 

אם החלטתם לבצע שיפוץ מקיף לביתכם, אתם וודאי זקוקים לאיש מקצוע העוסק בתחום שיסייע לכם בכך. לפני שאתם ממהרים לפנות אל בעל מקצוע מומלץ בתחום, או כזה שקיבל ביקורות חיוביות באינטרנט, חשוב שתבצעו בדיקה מהירה בנוגע לניסיונו ומקצועיותו של איש מקצוע זה.

מהי בדיקת קבלן רשום?

בדיקת קבלן רשום היא למעשה פעולה שכל אדם מוכרח לבצע, בטרם הוא מזמין בעל מקצוע בענף הבנייה שיבצע פרויקט כזה או אחר. במקרים רבים עבודות בנאיות מחייבות רק אנשי מקצוע מורשים בתחום לעשות אותן, כאשר אלו הם קבלנים רשומים ומוסמכים מטעם המדינה.

מיהו קבלן רשום?

קבלן רשום הוא בעל מקצוע בענף הבנייה, שקיבל אסמכתא רשמית מטעם המדינה לעסוק בעבודות בנייה ופרויקטים ייעודיים עבורו. קבלן בנייה זה עמד במספר תנאים מחייבים כדי לעמוד בדרישות הרישום, ובכך למעשה קיבל את האישור לעסוק בעבודות בנאיות שונות לאחר שהעיד על מקצועיותו, השכלתו וניסיונו המעשי.

היכן ניתן לבצע בדיקת קבלן רשום?

ניתן לבצע בדיקה מקוונת בנוגע להסמכתו של הקבלן הרשום, באמצעות בדיקה פשוטה, קלה וזמינה עבור כל אדם. באתר של משרד הבינוי והשיכון קיימת מערכת ייעודית עבור בדיקת קבלן רשום, כך שבאמצעות הזנת פרטי הקבלן ניתן לקבל מידע מקיף בנוגע לתחום עיסוקו המקצועי, ניסיונו ותוקף אישורו לעסוק בעבודות בנייה בענף הבנייה בו הוא מתמחה. כל הפרטים האלו זמינים לקהל הרחב באמצעות רשימה ייעודית הנקראת פנקס הקבלנים.

מהו פנקס הקבלנים?

כאמור, פנקס זה מהווה מעין רשימה מפורטת של כל קבלני הבנייה שהעבירו קשה רשמית למדינה כדי להירשם בה. בפנקס הקבלנים מופיעים רק קבלנים שעברו בדיקה יסודית מטעם מומחים של משרד הבינוי והשיכון, ולאחר שעמדו בכל התנאים הדרושים לרישום בפנקס המאשרים את הניסיון המקצועי שיש להם בתחום הבנייה בו הם עוסקים.

כיצד ניתן להירשם בפנקס זה?

הרישום בפנקס הקבלנים מתנהל על ידי מחלקה ייעודית לכך המסופחת אל משרד הבינוי והשיכון. מחלקה זו נקראת רשם הקבלנים, והיא למעשה הגוף האחראי על כל ההתנהלות של הפנקס כמו רישום, מחיקה או הקפאה של אישורי רישיון קבלן רשום וכן הליכי פיקוח ואכיפה כנגד קבלנים רשומים שאינם עומדים בהתחייבויות החלות עליהם.

מהם התנאים לרישום בפנקס הקבלנים

על מנת שקבלן בענף הבנייה יוכל להירשם בפנקס הקבלנים, עליו לעמוד במספר תנאים בסיסיים הנקבעו על ידי רשם הקבלנים האחראי על נושא הרישום. לרוב קבלנים המחזיקים בתעודת אדריכלים או מהנדסים מורשים, וצברו ניסיון של שנתיים לפחות מתוך חמש השנים האחרונות למועד בקשת הרישום, זכאים להירשם בפנקס הקבלנים. נוסף אליהם, החוק מאפשר גם לחסרי השכלה אקדמית להירשם בפנקס, כך שקבלנים המחזיקים תעודה של הנדסאים או טכנאים יכולים להגיש בקשה לרישום, זאת במידה והם צברו לפחות ארבע שנים של ניסיון מעשי בתחום עיסוקם מתוך שמונה השנים האחרונות בטווח מעמד הבקשה.

קבלן רשום – שילוב בין רמת השכלה וניסיון מעשי

תנאי הסף המחייבים את הקבלנים המעוניינים להירשם בפנקס, שמים דגש בעיקר על רמת ההשכלה והניסיון המעשי של כל קבלן על פי הענף המקצועי בו הוא מתמחה. לכן גם בעלי מקצוע שאינם רכשו השכלה בתחום, אם זו השכלה גבוהה או בבי"ס מקצועי, יכולים להגיש בקשה לרישום כל עוד הם מציגים אישורים ומסמכים המעידים על צבירת ניסיון מעשי של לפחות שש שנים בתפקיד מנהלי עבודה, כאשר תקופת זמן זו נכללת בטווח זמן של שתים עשרה השנים האחרונות במעמד הגשת בקשת הרישום.

האם כל קבלן בנייה חייב להירשם בפנקס הקבלנים?

הרישום בפנקס הקבלנים איננו מחייב את כל בעלי המקצוע בתחום הבנייה, אלא רק את אלו העוסקים בענפי בנייה בתחומים ראשיים ומהותיים כמו קבלן שלד לדוגמה. איש מקצוע זה אחראי למעשה על בטיחותם של הדיירים משום שהוא עוסק בהקמת מבנה בעל שלד חזק ויציב, וכיוון שתחום אחריותו כולל עניין חשוב שאין להתפשר בו – רק קבלן מורשה יכול לבצע את העבודה, שזהו קבלן שעבר בדיקה של רשם הקבלנים והוא רשום בפנקס.

תחומי עיסוק של קבלני בנייה

בענף הבנייה קיימים סוגים רבים ומגוונים של תחומים שונים, כאשר החלוקה העיקרית בין תחומים אלו משייכת בעלי מקצוע העוסקים בתחומים ראשיים ותחומים משניים. בתחומים הראשיים עוסקים קבלנים המתמחים בעבודות חשמל, שלד, תשתיות ועוד תחומים בענף הבנייה האחראיים על איכותו ובטיחותו של המבנה. בתחומים המשניים אלו אנשי מקצוע העוסקים בעבודות מהותיות עבור המבנה, אך הן משויכות כעבודות כלליות יותר ואינן מהוות את הבטיחות של המבנה כמו לדוגמה קבלני צבע, קבלני גמר, קבלני אינסטלציה ועוד.

סיווג קבלנים על פי מקצועיות וניסיון

לאחר שקבלן מקבל את האישור להירשם בפנקס הקבלנים, הוא מקבל סיווג מקצועי המעיד על הניסיון והמקצועיות שיש לו. רשם הקבלנים מבצע דירוג מקצועי של כל קבלן רשום על פי סיווג זה, זאת לאחר בחינת האישורים והמסמכים שהקבלן העביר לידיו המאשרים את הידע המקצועי וצבירת הניסיון המעשי שיש לו במהלך השנים. סיווג זה מהווה פרמטר חשוב בשלב בדיקת קבלן רשום, כיוון שעל פי סיווג זה כל קבלן רשום יכול לבצע עבודות בנאיות ופרויקטים בהתאם לסיווג שנקבע לו.

הקשר בין סיווג מקצועי להיקפי עבודה כספיים

בנוסף לקביעת דרגת המקצועיות של כל קבלן רשום בפנקס הקבלנים, סיווג זה מקנה לכל אחד מהם הקצאה להיקפי עבודה אותם הם יכולים לבצע. ככל שהסיווג של הקבלן גבוה יותר, כך הוא יוכל לבצע עבודות בנייה בהיקפים גדולים יותר שיאפשרו לו להגדיל את הרווח הכלכלי של חברתו. קבלנים המעוניינים להשיג עבודות בהיקפים כספיים גדולים יותר, מוכרחים להתמקצע בתחום עיסוקם ע"י ביצוע עבודות רבות – וכך בהדרגה לעלות בסיווג המקצועי ובאפשרות לגשת אל פרויקטים גדולים ומשמעותיים יותר, שיאפשרו רווח כספי גדול יותר.

מהי המשמעות של בדיקת קבלן רשום?

באמצעות בדיקת קבלן רשום דרך פנקס הקבלנים ניתן לקבל מידע מהימן ומקיף על מקצועיותו של איש המקצוע, כאשר מידע זה מסייע להבין האם אותו קבלן מתאים עבור עבודות הבנייה הדרושות, ויש בידיו את האישורים והניסיון המקצועי לבצע אותן על הצד הטוב ביותר. באמצעות הבדיקה המקוונת ניתן לקבל מידע עדכני בנוגע לקבלן המבוקש, ולוודא כי האישור והרישיון שהוא מחזיק תקף ולא מוקפא או מבוטל מסיבה כזו או אחרת.

במקרה של עבודות בנייה מהותיות העוסקות בתחומים ראשיים, כמו עבודות שלד או חשמל, בעל המקצוע שיוכל לבצע אותן הוא רק קבלן רשום ששמו מופיע בפנקס הקבלנים.

מהם היתרונות של קבלנים הרשומים בפנקס הקבלנים?

הדרישה לקבלני בנייה מוסמכים היא גבוהה, בין אם מדובר על אנשים פרטיים המעוניינים להעסיק אנשי מקצוע בתחום, או מכרזים ופרויקטים גדולים המחפשים קבלנים מקצועיים לביצוע עבודות בנאיות. הסיבה לכך היא ברורה – קיימת עדיפות תמידית לפנייה אל אנשי מקצוע שעברו בדיקת מקצועיות, ומחזיקים בידע רב וניסיון מעשי מרשים בתחום עיסוקם. הרישום בפנקס הקבלנים מעניק מעין חותמת אמינות רשמית לקבלנים המופיעים בו, שזהו פרמטר נוסף וחשוב אותו מחפשים אנשים הזקוקים לאנשי מקצוע.

רישום קבלן רשום

קבלן רשום הינו איש מקצוע מענף הבנייה המורשה לבצע עבודות בנאיות בהיקפים שונים, זאת באמצעות החזקת רישיון רשמי הניתן לו מטעם המדינה. על מנת שיוכל לקבל רישיון מסוג זה, ולמעשה את האפשרות לגשת לביצוע עבודות ופרויקטים שונים, עליו לבצע את הליך רישום קבלן רשום על פי התקנות הקבועות בחוק. במאמר הבא נפרט אודות שלבי ההליך, המשמעות בהפיכת קבלן בנייה לקבלן בנייה מורשה והקריטריונים הכרוכים בכך.

כיצד ניתן לבצע רישום קבלן רשום?

כאמור, הליך ביצוע הרישום של קבלן רשום נקבע על פי התקנות בחוק רישום קבלנים לעבודות הנדסה בנאיות. בכדי לפקח על ההליך של הרישום ולהעניק את הרישיון המיוחל, מינה משרד הבינוי והשיכון מחלקה ייעודית לכך מטעמו הנקראת מחלקת רשם הקבלנים. משום כך כל בקשות הרישום מועברות אל מחלקה זו, כאשר הן כוללות מילוי מפורט של טפסי בקשה המצויים באתר והגשתם בצירוף אישורים ומסמכים רלוונטיים, המעידים על השכלתו המקצועית וניסיונו המעשי של הקבלן בתחום העיסוק בו הוא מתמחה.

רישום קבלן רשום

מהו תפקידו של רשם קבלנים?

נוסף לניהול הליכי הרישום של קבלנים המבקשים להירשם כקבלנים מוסמכים, רשם הקבלנים אחראי על כלל התהליכים הבירוקרטיים הקשורים לתחום של רישום קבלן רשום. כתוצאה מכך תחום האחריות של מחלקה זו כוללת גם תהליכי פיקוח, הסדרה ואכיפה של תקנות ונהלים הכלולים בחוק רישום קבלנים. לכן כאשר קבלן רשום אינו מבצע את עבודתו באופן איכותי ומקצועי כמצופה ממנו, רשם הקבלנים הוא הגוף הרשמי המחויב להסדיר את הנושא ולנקוט הליכי משמעת רלוונטיים נגד קבלן זה.

מה המשמעות של קבלן רשום?

כדי להבטיח כי העבודות הבנאיות בענף הבנייה יבוצעו על הצד האיכותי והטוב ביותר, על קבלנים רשומים לעמוד במספר תנאים מחייבים כדי לקבל את האפשרות לרישום בפנקס הקבלנים. משום כך ניתן לומר כי המשמעות של קבלן רשום היא למעשה קבלן שעמד בדרישות המקצועיות מטעם המדינה, ולכן זהו איש מקצוע איכותי, מקצועי ואמין המומחה בתחום עיסוקו. הודות לכך, קבלנים רשומים יוכלו למנף את הצלחתם העסקית-כלכלית ולקבל פניות רבות לביצוע עבודות ופרויקטים הקשורים לתחום עיסוקם, אם לצורך עבודות עבור המגזר הפרטי או עבודות במגזר הציבורי.

האם כל קבלן מוכרח לבצע רישום?

תחום הסדרת נושא קבלני הבנייה בארץ נמצא עדיין בהליכים בירוקרטיים, ולכן לא כל קבלן העוסק בענף הבנייה מוכרח לבצע רישום קבלן רשום כדי לגשת לביצוע עבודות ופרויקטים שונים. נכון להיום רק קבלנים העוסקים בעבודות בנאיות בתחומים ראשיים כמו קבלני שלד, חשמל ותשתיות מחויבים לבצע רישום כדי לעסוק בתחום, ואילו קבלנים העסקים בתחומים משניים כמו קבלני שיפוצים אינם מחויבים להירשם בפנקס הקבלנים כדי לבצע עבודות שיפוץ במבנים.

מהם הקריטריונים של רישום קבלן רשום?

רשם הקבלנים מבצע סינון קפדני של קבלני בנייה לצורך מתן רישיון קבלן רשום ורישומם בפנקס הקבלנים. לכן בכדי להיות זכאי להגשת בקשה לרישום, על הקבלן לעמוד במספר קריטריונים מחייבים הקשורים אל המקצועיות והניסיון שהוא צבר. לכן על פי המופיע בחוק, קבלנים הרשומים בפנקס האדריכלים ומהנדסים עם ניסיון של שנתיים רצופות בשטח רשאים לבצע רישום ולהפוך לקבלנים רשומים.

רשם הקבלנים מקל מעט בדרישות אלו, ולכן גם קבלנים שעברו הכשרה מקצועית מטעם בית ספר להנדסאים וטכנאים יוכלו לקבל זכאות לרישום, זאת בתנאי שהם מחזיקים בניסיון מעשי בשטח של ארבע שנים רצופות פחות. נוסף אליהם, גם מנהלי עבודה שצברו ניסיון בשטח של שש שנים לפחות יוכלו לקבל אישור לביצוע הרישום, זאת בהתאם להחלטתו של רשם הקבלנים ומעבר של קורס הכשרה מקצועי ייעודי לכך.

שתפו את המאמר:

צרו איתנו קשר:
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!