רישום קבלן מוכר

תוכן עניינים

רישום קבלן מוכררישום קבלן מוכר הוא תהליך יחסית ארוך בעל בירוקרטיות ותנאים שונים שמתבצע אצל רשם הקבלנים במשרד הבינוי והשיכון. מהו רישום קבלן מוכר? המאמר הבא הוא בשבילכם. 

 

רישום קבלן מוכר- אצל מי?

רישום קבלן מוכר מתבצע אצל רשם הקבלנים. רשם הקבלנים הוא אחד האנשים החשובים באיגוד הקבלנים, שכן הוא בעל סמכות ואחריות חשובה. רשם הקבלנים למעשה אחראי על רישום הקבלנים ועל המעקב אחריהם. חלק מתפקידו של רשם הקבלנים הוא להעניש את הקבלנים במקרה הצורך והוא יכול לבטל רישום כלפי קבלנים מסוימים במקרה הצורך. כלומר, רשם הקבלנים הוא האחראי לרישום הקבלנים, להטלת עונשים, לסיווג ענפי קבלנים ולביטול רישום של קבלנים. 

בנוגע לסיווג הקבלנים, רשם הקבלנים אחראי על הסיווג בהתאם לעבודות ההנדסה והבניה בהם עוסקים הקבלנים. 

לרשם הקבלנים חשיבות רבה מאוד מאחר שאחראי על דברים רבים. רישום הקבלנים מאפשר לנהל פנקס בו מופיעים על הקבלנים הרשומים כולל הסיווג המקצועי והכספי שלהם. לרשם הקבלנים יש סמכות לתת לקבלנים רישיון דו שנתי. כמו כן, רשם הקבלנים מוודא כי הקבלנים ממלאים את ההוראות והתקנות הקבועים בחוק, הוא מוודא כי הקבלנים משלמים את החובות שלהם ומעדכן הכל בפנקס הקבלנים. 

רשם הקבלנים מסווג את הענפים בהם עוסקים הקבלנים לפי ענפים ראשיים וענפי משנה. עבודות בנייה כוללות בניית פנים, עבודות תשתית, מערכת המים, מערכת הביוב, עבודות גשרים ועוד. 

כלומר, רשם הקבלנים עושה סדר בכל הנוגע לרישום הקבלנים, לסיווג, להענשתם במקרה הצורך וכך מאפשר סדר באיגוד עצמו בין כל התפקידים בארגון. 

רישום קבלן מוכר- מה התנאים?

רישום קבלן הוא תהליך ארוך, נוקשה ובירוקרטי והוא כולל תנאים ספציפיים לקבלה. התהליך נחשב לנוקשה שכן מטרתו לסנן את הקבלנים שלא עומדים בדרישות ולהעניק ללקוחות את היכולת לבחור את הקבלנים המקצועיים ביותר. 

התנאים לרישום קבלן כוללים הכשרה על ידי מוסד מוכר מצד משרד הרווחה, ניסיון ניהולי ב12 השנים האחרונות, ניסיון בתחום ההתמחות שלכם ועוד. כמו כן יש להוסיף טפסים ייעודיים ואסמכתאות. חשוב לקחת בחשבון כי על פי החוק יש עדיפות לבעלי השכלה אקדמאית, אך ניתן להיות קבלן רשום גם ללא השכלה אקדמאית. 

מאחר שרישום קבלן הוא תהליך ארוך ומייגע קיימות חברות שמאפשרות לכם לבצע את התהליך ביחד איתכם ועל ידי כך לחסוך זמן רב וכאב ראש. החברה תעזור לכם להתמקד על כל הטפסים שיש להגיש, היא תבדוק שרלוונטי להתחיל בתהליך והיא תכלול את כל האגרות והתשלומים לביצוע התהליך. 

 

רישום קבלן מוכר- מה השלביםרישום קבלן מוכר- מה השלבים?

רישום קבלן מוכר ניתן לביצוע בשתי דרכים- דרך עצמאית בה יש להגיש את כלל המסמכים לרדם הקבלנים והדרך השנייה היא על ידי חברה מקצועית שתחסוך לנו זמן וכאב ראש. 

מה השלבים לרישום קבלן מוכר?

  • בדיקת התאמה

השלב הראשון לרישום קבלן הוא בדיקה התאמה. קבלן כוח אדם או קבלן שירות עם רישיון יגיש את הבקשה לרישום קבלן. אדם זה חייב להיות עם ניסיון ניהולי או עסקי של שנה, עם שלוש שנות ניסיון בניהול כוח אדם ומחוסר הרשעות בעבירות בעלות קלון או עבירות שהופכות אותו ללא ראוי להיות קבלן שירות. 

  • צירוף מסמכים

בקשה לרישום קבלן כוללת מסמכים רבים שיש לצרף. בין המסמכים הללו יהיו קורות החיים של הבעלים, אישורים על ניסיון ניהולי, התחייבות, תצהיר היעדר הרשעות, קנסות ותביעות אזרחיות ועוד. במידה והמנכ"ל הוא לא הבעלים, יש לצרף טפסים נוספים וכל אחד ימלא את הטפסים בנפרד. 

  • הגשת הבקשה

לאחר שכל המסמכים מולאו וצורפו לבקשה, יש להגיש את הבקשה לרישום קבלן. את המסמכים ניתן להגיש באופן מקוון אונליין. 

  • ראיון ומבחן

לאחר שהוגשה הבקשה לרישום קבלן, הועדה תבדוק את הבקשה ותזמן את מבקש הרישיון לריאיון אישי ולמבחן ידע בנושא דיני עבודה. 

  • בקשה להמצאת משרד

לאחר שהשלבים עברו בהצלחה, יהיה על מגיש הבקשה להגיש בקשה להמצאת משרד ולהגיש מסמכים שלא הוגשו ביניהם העתק מחוזה שכירות, תמונות המתארות תנאים של המשרד, נגישות לבעלי מוגבלויות ועוד. 

  • ערבות בנקאית

לבסוף, על מגיש הבקשה להפקיד ערבות בנקאית בהתאם לגובה הערבות הנדרשת. 

רישום קבלן מוכר- עבודה ללא רישום

רישום קבלן מוכר, מהווה אסמכתא שהקבלן בעל רישיון וכי הוא עובד בהתאם לחוק. רישום קבלן הוא אמצעי הכרחי לקבלת עבודות בחוץ, אך קבלנים רבים עובדים ללא רישיון. השוק נחשב לפרוץ מאוד בעיקר בקרב קבלני שיפוצים, אך גם בתחומים נוספים. 

בדרך כלל קבלן ללא רישיון יציע מחיר מוזל על עבודתו. לכן, אם הגיע אליכם קבלן והציע מחיר שאי אפשר לפספס אתם צריכים להבין שיש פה בעיה. הרי חומרי הגלם בענף הבנייה יקרים מאוד ולכן, רוב הקבלנים לא מציעים מחירים מוזלים במיוחד. קבלנים שעובדים ללא רישיון יכולים להיות קבלנים שלא למדו את המקצוע או קבלנים שהרישיון שלהם נשלל בעקבות עבירות כאלה ואחרות. כך או כך, לעבוד עם קבלן ללא רישיון יכול להיות דבר מסוכן מאוד שיפגע לכם בתהליך הבנייה, בקבלת אישורים על תהליך הבנייה ובדרך כלל התוצאה הסופית תהיה רשלנית. 

רישום קבלן מוכר הוא תהליך בו הקבלן נרשם בפנקס הקבלנים של רשם הקבלנים. מדובר בתהליך ארוך שכולל בירוקרטיות רבות ועמידה בתנאים שונים. קבלן שרשום בפנקס הקבלנים הוא קבלן שמוכר על ידי הרשויות ולכן לקוחות רבים בוחרים בקבלנים רשומים. על רישום קבלן מוכר נרחיב במאמר הבא. 

 

רשם הקבלנים

רישום קבלן מוכר הוא רישום של קבלן בפנקס הקבלנים אצל רשם הקבלנים. רשם הקבלנים שייך לאיגוד הקבלנים והוא אחראי על רישום הקבלנים ועל המעקב אחריהם. מדובר בתפקיד בעל סמכות ואחריות חשובה אשר חלק ממנו הוא להעניש קבלנים במקרה הצורך. במידה שקבלן לא עמד בתנאים לרישום, רשם הקבלנים יכול להחליט לבטל את הרישום או להשהות אותו. בנוסף, רשם הקבלנים אחראי על סיווג הקבלן לענף המתאים- ענף ראשי או ענף משנה. הסיווג ישפיע על היקף הפרויקטים שיוכל לבצע הקבלן הן מבחינה מקצועית והן מבחינה כספית. למעשה רשם הקבלנים מאפשר סדר באיגוד עצמו בין כל התפקידים בארגון. 

 

סיווג הקבלנים לענפים

כפי שציינו, קיימים שני ענפים המחייבים ברישום קבלנים-

  • ענף ראשי- הענף הראשי מיועד למהנדסים ואדריכלים עם שנתיים ניסיון בחמש השנים האחרונות, הנדסאית עם 4 שנות ניסיון ב-8 השנים האחרונות ומנהלי עבודה עם 6 שנות ניסיון ב12 השנים האחרונות. סיווג לענף ראשי הוא סיווג שמאפשר לקבלנים לבצע עבודה בעלות של 90,472 שקלים ומעלה. רישום קבלן מוכר לענף ראשי מאפשרת לקבלן לעבוד בכל ענפי המשנה השייכים לענף. לדוגמא, קבלן בענף ראשי בנייה יוכל לבצע גם עבודות שיפוצים, איטום, חשמל וכדומה. 
  • ענף משנה- כל מי שמתאים לענף ראשי בעל ניסיון של 5 שנים ב-10 השנים האחרונות יוכל להירשם לענף המשנה. קבלן הרשום לענף משנה יכול לבצע עבודה בעלות של 47,256 שקלים ומעלה. ההרשמה בענף זה מקנה לקבלן את היכולת לעבוד רק באותו ענף. 

 

מה התנאים לרישום קבלן מוכר?

רישום קבלן מוכר הוא תהליך לא פשוט שכולל בירוקרטיה רבה ותנאי קבלה ספציפיים. המטרה של תנאי הקבלה היא לסנן את הקבלנים שלא עומדים בדרישות וכך להעניק ללקוחות את היכולת לבחור בקבלנים המקצועיים ביותר מתוך רשימת הקבלנים הרשומים. מהם התנאים? 

  • הכשרה- רישום קבלן מוכר מחייב הכשרה של הקבלן על ידי מוסד שמוכר על ידי משרד הרווחה. בדרך כלל תהיה עדיפות לקבלנים בעלי השכלה אקדמאית, אך זה לא הכרח.
  • ניסיון- הקבלן צריך להיות בעל ניסיון ניהולי ב-12 השנים האחרונות ובעל ניסיון בתחום ההתמחות הספציפי לו נרשם. 
  • עבר פלילי נקי- הקבלן צריך להיות מחוסר הרשעות בעבירות בעלות קלון או עבירות שהופכות אותו ללא ראוי להיות קבלן שירות. 
  • הגשת טפסים ואסמכתאות- על מנת לבצע את הרישום חשוב מאוד להגיש מגוון טפסים שונים ואסמכתאות שמעידות כי הקבלן עומדים בתנאים השונים ביניהם אישורים המעידים על הניסיון של הקבלן, אישורי מס ואישורים מקצועיים. 
  • תשלום אגרה- רישום קבלן מוכר כולל תשלום אגרה. האגרה מתחלקת לאגרה עבור בקשה לרישום בסך 543 שקלים ועוד אגרה על הרישום שתשנה בהתאם לענף אליו תירשמו. לענף ראשי האגרה תהיה בסך 3,780 שקלים ועוד 1,890 שקלים לכל ענף ראשי נוסף. לענף המשנה האגרה תהיה בסך 1,789 שקלים ועוד 895 שקלים לכל ענף משנה נוסף. 

מה השלבים הכלולים בתהליך?

רישום קבלן מוכר יכול להתבצע בשתי דרכים. הדרך הראשונה היא עצמאית בה הקבלן מגיש באופן עצמאי וממלא את כל הטפסים הרלוונטיים לרשם הקבלנים. הדרך השנייה היא להגיש את הבקשה והמסמכים על ידי חברה מקצועית שתסייע בתהליך. התהליך כולל מספר שלבים שונים-

  • בדיקת התאמה

קודם כל רישום קבלן מוכר מצריך בדיקת התאמה של הקבלן. בבדיקת ההתאמה יבדקו האם הקבלן אכן עומד בתנאים השונים לרישום. כפי שציינו הקבלן צריך להיות בעל ניסיון ניהולי או עסקי, כולל ניסיון בניהול כוח אדם. 

  • צירוף מסמכים

כפי שציינו קודם, הגשת הבקשה לרישום קבלן מוכר מחייבת לצרף מסמכים ואסמכתאות המעידים על הניסיון והמקצועיות של הקבלן. בין המסמכים הללו יש לצרף את קורות החיים של הקבלן, אישורים על ניסיון ניהולי, התחייבות, תצהיר היעדר הרשעות, קנסות ותביעות אזרחיות, תעודת זהות או ייפוי כוח של עורך דין ועוד. 

  • הגשת הבקשה

לאחר שמילאתם כהלכה את טופס הבקשה לרישום קבלן מוכר וצירפתם את כל המסמכים הנדרשים יש להגיש את הבקשה. את הבקשה יש להגיש לרשם הקבלנים של משרד השיכון והבינוי. שימו לב כי ניתן להגיש את הבקשה באופן מקוון. 

  • ראיון ומבחן

לאחר הגשת הבקשה לרישום קבלן מוכר, הוועדה תבדוק את הבקשה ותדון בה. לאחר מכן, הוועדה תזמן את הקבלן שמבקש להירשם בפנקס הקבלנים לראיון אישי. בנוסף הקבלן יבצע מבחן ידע בנושא דיני עבודה על מנת לבחון את התאמתו. 

  • בקשה להמצאת משרד

במידה שכל השלבים הקודמים עברו בהצלחה, הקבלן שהגיש את הבקשה יצטרך להגיש בקשה להמצאת משרד. בשלב זה יש לצרף את כל המסמכים שטרם הוגשו ביניהם העתק מחוזה שכירות, תמונות המתארות תנאים של המשרד, נגישות לבעלי מוגבלויות ועוד. 

  • ערבות בנקאית

לבסוף, על מגיש הבקשה להפקיד ערבות בנקאית בהתאם לגובה הערבות הנדרשת. 

שתפו את המאמר:

צרו איתנו קשר:
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!