לימודי קבלן רשום

תוכן עניינים

 

אחד משני הפרמטרים שעל פיהם נבחנת הזכאות לרישום כקבלן מורשה הוא פרמטר ההסמכה המקצועית. הפרמטר השני, אגב, הוא הוותק המקצועי. המשמעות היא שבכדי להפוך לקבלנים רשומים, עליכם לאחוז בהסמכה המקצועית הנדרשת ולאחר שרכשתם את ההשכלה הרשמית שהעניקה לכם את אותה הסמכה, עליכם גם לצבור מספיק ותק בכדי לעמוד בקריטריונים לרישום קבלן. השאלה היא מהי אותה הסמכה מקצועית שלה אתם נדרשים והאם ישנם לימודי קבלן רשום ספציפיים שהשלמתם תאפשר לכם להשלים את תהליך הרישום, ואת התשובה תוכלו לגלות ממש כאן בשורות הבאות.

 

הסמכה מקצועית כתנאי לרישום קבלן

לימודי קבלן רשוםהתהליך של רישום קבלן הוא למעשה תהליך של רישוי קבלן, קרי התהליך בו מקבל הקבלן את הרישיון לעסוק בתחום הקבלנות בו הוא מתמחה. מן הסתם, לא כל מי שמבקש רישיון כזה יכול לקבל אותו, וחייבים להיות מספר קריטריונים שמגדירים מי יכול לקבל את הרישיון ומי לאו. אחד הקריטריונים החשובים והמרכזיים בתהליך הרישום הוא קריטריון ההסמכה המקצועית. הרגולטור, קרי רשם הקבלנים, מבקש לוודא שהאדם המבקש את רישיון הקבלן, אוחז בכל מעגלי הידע הנדרשים למילוי תפקידו כקבלן בצורה מקצועית, וזאת באמצעות בדיקת ההשכלה הרשמית שרכש וההסמכה המקצועית שרכש באמצעותה. המשמעות מבחינתכם היא, שאם מעולם לא למדתם לימודים רשמיים בתחום ההתמחות שלכם, לא תוכלו להפוך לקבלנים רשומים עד שתשלימו לימודי קבלן רשום.

 

מהם לימודי קבלן רשום עבור כל קבלן?

המונח לימודי קבלן רשום יכול קצת להטעות שכן לא מדובר בתכנית לימודים אחת שנכונה לכל הקבלנים. כל קבלן נדרש להשלים תכנית לימודים שונה בהתאם לתחום ההתמחות שלו. כך למשל, אדם המבקש להירשם כקבלן אינסטלציה, צריך להשלים לימודים רשמיים ולקבל הסמכה מקצועית בתחום האינסטלציה ולאחר מכן גם לצבור ותק מקצועי של מספר שנים לפני שיוכל להגיש בקשה לרישום. קבלן חשמל נדרש לתכנית לימודים שונה לחלוטין וקבלן עבודות הנדסה בנאיות נדרש לתכנית לימודים אחרת. המשמעות היא שכל קבלן המבקש להירשם כקבלן רשום, צריך לבחון מהי תכנית הלימודים המתאימה לו ומהם מוסדות הלימוד המוכרים שבהם הוא יוכל להשלים אותה.

 

דברים שחשוב לוודא בהשלמת לימודי קבלן רשום

ובכן, בין שאין לכם כלל השכלה רשמית בתחום ההתמחות שלכם ובין שיש לכם השכלה חלקית כלשהי שאותה עליכם להשלים, חשוב שאת ההשלמות הנדרשות תבצעו באופן שאכן יאפשר לכם להמשיך אל יעד הרישום כקבלנים רשומים. בכדי להבטיח שאתם אכן רוכשים את מעגלי הידע הנדרשים על ידי רשם הקבלנים, הגדיר משרד העבודה את נושאי הלימוד שחייבים להיכלל בתכנית הלימודים שיעברו אנשים המבקשים להירשם כקבלנים רשומים וכן הגדיר את מוסדות הלימוד המוכרים למטרה זו. בתוך כך, ישנם מוסדות לימוד שמציעים תכנית מינימלית שכוללת אך ורק את הנושאים המחויבים על ידי משרד העבודה ולצד זאת מציעים גם מסלולים מורחבים שכוללים נושאים חשובים נוספים שמיועדים להעשיר את הידע המקצועי שלכם ולהפוך אתכם לאנשי מקצוע טובים יותר. אתם מבחינתכם, יכולים לבחור כל אחד מהמסלולים, בהתאם להעדפות שלכם וכל עוד התכנית הנבחרת מאושרת על ידי משרד העבודה בתור לימודי קבלן רשום.

 

כמה זמן אורכים הלימודים?

השלמת לימודי קבלן רשום

כאמור, כל סוג של קבלן נדרש לתכנית לימודים שונה בהתאם לתחום ההתמחות שלו. כך למשל, בתחום האינסטלציה, ניתן לעבור קורס מקצועי שאורך מספר חודשים עד שנה ולהתחיל את תהליך צבירת הוותק. לעומת זאת, אדם המבקש להפוך לקבלן עבודות הנדסה בנקאיות, יכול להגיע לעמדה זו אך ורק מעמדת המהנדס, האדריכל, ההנדסאי, הטכנאי או מנהל העבודה, ובמקרים אלה לימודים רשמיים יכולים להימשך בין שנה ועד ארבע שנים לצורך השלמת ההסמכה. כך למשל, תוכלו להשלים לימודי מנהל עבודה בבניין במשך שנה אחת, אך יהיה עליכם לצבור ניסיון של 6 שנים במקצוע. לחילופין, תוכלו ללמוד אדריכלות בתואר שנמשך בין שלוש לארבע שנים ואז תוכלו להגיש בקשה לקבלן רשום לאחר צבירת ותק של שנתיים בלבד. בשורה התחתונה, בכל הקשור לתחום של לימודי קבלן רשום, אין קיצורי דרך ומבחינת הרגולטור, ישנו תהליך שאתם חייבים לעבור על מנת לרכוש את הכישורים הנדרשים לצורך קבלת רישיון, בין שהתהליך הזה נותן משקל רב יותר לסוג ההסמכה המקצועית שלכם ובין שלהיקף הוותק המקצועי שאתם צוברים.

 

 

שתפו את המאמר:

צרו איתנו קשר:
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!