חתימה לקבלן רשום

תוכן עניינים

חתימה לקבלן רשוםקבלן רשום יכול להנות מיתרונות רבים. אך תהליך הרישום הוא לא פשוט והוא כולל בירוקרטיות רבות ותנאי סף שונים. אחד מתנאי הסף מחייב את הקבלן להיות מהנדס. אחת הדרכים להתגבר על תנאי זה היא לקבל חתימה ממהנדס שעובד עם הקבלן. על חתימה לקבלן רשום נרחיב במאמר הבא.  

 

מהו קבלן רשום?

לפני שנסביר על חתימה לקבלן רשום כדאי להבין מה זה אומר בכלל. קבלן רשום הוא למעשה קבלן מורשה שרשום בפנקס הקבלנים. הרישום מתבצע על ידי רשם הקבלנים במשרד הבינוי והשיכון. הרישום בפנקס כולל את כל המידע הרלוונטי על הקבלן לרבות ההסמכה שלו, הניסיון שלו והסיווג שלו. הסיווג מתחלק לענפים ותחומים וקובע מה היקף הפרויקטים המקסימלי שהקבלן יכול לבצע. לדוגמא, יכולים להיות קבלנים שמוסמכים לביצוע עבודות תשתיות או קבלנים שמוסמכים לביצוע עבודות שיפוצים וכדומה. כאשר קבלן רשום בפנקס הקבלנים הוא למעשה מוכר על ידי הרשויות. בין התפקידים של רשם הקבלנים, עליו גם לעקוב אחר הפעילות של הקבלן ולוודא כי הוא עובד בהתאם לתקנים הנדרשים. במידה שהקבלן לא עומד בתנאים של הרישום או ביצע עבירה מסוימת רשם הקבלנים יכול להטיל עליו עונש לרבות ביטול הרישום שלו. 

הקשיים ברישום קבלן

רישום קבלן הוא תהליך ארוך ומורכב שכולל בירוקרטיות רבות. כפי שציינו קודם, על הקבלנים לעמוד במספר תנאי סף שונים על מנת להירשם בפנקס. תנאי הסף כוללים-

  • השכלה- הקבלן צריך להיות בעל השכלה במוסד שמוכר על ידי משרד הרווחה. בדרך כלל תהיה העדפה לקבלנים עם השכלה אקדמאית אך זה לא הכרח. 
  • ניסיון- הקבלן צריך להיות בעל ניסיון בתחום על מנת להירשם בפנקס הקבלנים. התנאים כוללים ניסיון בתחום אליו הקבלן נרשם וניסיון ניהולי של מספר שנים. 
  • עבר פלילי נקי- הקבלן צריך להיות בעל עבר פלילי נקי, ללא הרשעות בעבירות בעלות קלון או עבירות שהופכות אותו ללא ראוי לקבלן שירות. 
  • מהנדס/ הנדסאי/ מנהל עבודה מוסמך- אחד מתנאי הסף של רישום קבלנים מצריך מהקבלן להיות מהנדס, הנדסאי או מנהל עבודה מוסמך. דרישה זו באה לידי ביטוי בקבלת רישיון בניה. למעשה, מלבד להיות אחד מהמקצועות הללו, הקבלן צריך גם ניסיון קודם בהם. מהנדס צריך ניסיון של שנתיים מתוך חמש השנים האחרונות, הנדסאי צריך ניסיון של ארבע שנים מתוך השמונה האחרונות ומנהל עבודה צריך ניסיון של שש שנים מתוך 12 האחרונות.

 

חתימה לקבלן רשום של מהנדס

כפי שהבנו עד עתה, הדרישות והתנאים על מנת להיות קבלן רשום הם לא פשוטים. התהליך כולל חסמים רבים וקשיים שונים, לרבות הצורך להיות מהנדס. אך, קיימת דרך להתגבר על הקושי הזה והיא לקבל חתימה לקבלן רשום ממהנדס. למעשה, בשיטה זו הקבלן לא חייב להיות מהנדס אלא יכול להעסיק מהנדס שימלא עבורו את הפונקציה הזאת. הקבלן למעשה מחויב לשכור 2 אנשים שיתפקדו כמנהל עבודה או כמהנדס או הנדסאי. כאשר הקבלן יעסיק מהנדס על מנת להירשם כקבלן רשום הוא צריך עדיין לעמוד במספר תנאים. בין התנאים הללו, המהנדס צריך להיות בעל ניסיון של שנתיים מתוך חמש השנים האחרונות. בנוסף המהנדס צריך להתחייב כי ההעסקה שלו לא מתבצעת רק עבור הרישום אלא מדובר בהעסקה אמיתית שתתבצע לאורך כל התקופה בה הקבלן ייחשב כקבלן רשום. המהנדס לא יכול להיות מועסק אצל שני קבלנים במקביל אלא רק אצל קבלן אחד. בנוסף, המהנדס צריך להיות בעל השכלה מתאימה.

 

האם זה חשוב?

במידה שאתם מעוניינים להירשם בפנקס הקבלנים אך אתם לא עומדים בתנאי של להיות מהנדס אתם צריכים לקבל חתימה לקבלן רשום ממהנדס שעומד בתנאים שציינו מעל. מדובר באחת הדרכים היעילות לעקיפת הקשיים והאתגרים הטמונים בתהליך הרישום של קבלנים בפנקס הקבלנים. פעמים רבות קבלנים מחליטים לוותר על הרישום בעקבות הקשיים שצצים בתהליך אך מומלץ למצוא את הדרכים להתגבר על הקשיים, כאשר אחת מהן היא לקבל חתימה לקבלן רשום ממהנדס. 

מה היתרונות של להיות קבלן רשום?

חתימה לקבלן רשום מאפשרת לכם להירשם בפנקס הקבלנים ולהנות ממגוון רחב של יתרונות-

  • שימוש בתואר קבלן- קודם כל, הרישום בפנקס הקבלנים מאפשר לכם להשתמש בתואר קבלן באופן חוקי. קבלנים לא רשומים שמשתמשים בתואר קבלן לא באמת נחשבים לקבלנים לכן יש לקחת זאת בחשבון. 
  • גישה למכרזים- רק קבלנים רשומים יכולים לגשת למכרזים רשמיים של העירייה, הממשלה וכדומה. מכרז הוא הליך פנייה לעסקים במגוון תחומים שונים לקבלת הצעות לצורך רכישת מוצר או שירות מסוים, על בסיס תחרות חופשית. 
  • העסקת עובדים פלסטינאים רק קבלן רשום יכול לקבל אישור להעסקת עובדים פלסטינאים. מאחר שרבים מהעובדים בענף הבניה הם עובדים פלסטינאים והם מספקים כוח עבודה זול ויעיל מדובר ביתרון משמעותי במיוחד. 
  • ביטוח- חברות ביטוח רבות לא מסכימות לבטח קבלנים לא רשומים במצב בו הפרויקט מחייב קבלן רשום, לכן חשוב לקחת זאת בחשבון לפני קבלת פרויקטים שונים. 
  • המוניטין- אחד היתרונות המרכזיים של קבלנים רשומים הוא היכולת להנות ממוניטין חיובי וטוב. למעשה, לקוחות רבים בוחרים בקבלנים רשומים על פני קבלנים לא רשומים מאחר שנחשבים למקצועיים יותר. 

שתפו את המאמר:

צרו איתנו קשר:
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!