העסקת מהנדס לצורך רישום קבלן

תוכן עניינים

כיצד העסקת מהנדס לצורך רישום קבלן תאפשר לקבלן להירשם בפנקס הקבלנים? ובכן, כדי להירשם כקבלן רשום בפנקס הקבלנים הישראלי

האם כל קבלן הוא קבלן רשום? כיצד העסקת מהנדס לצורך רישום קבלן תאפשר לקבלן להירשם בפנקס הקבלנים? ובכן, כדי להירשם כקבלן רשום בפנקס הקבלנים הישראלי, על הקבלן לענות על מס' קריטריונים. למשל, הצורך בהשכלה רלוונטית לעבודתו של קבלן רשום. כאשר מדברים על השכלה רלוונטית לתחום קבלנות הבניין, מדברים למשל על לימודי הנדסה. ומאחר שלא כל קבלן הוא גם מהנדס, העסקת מהנדס לצורך רישום קבלן היא מה שמאפשר לקבלנים להירשם כקבלנים רשומים. נרחיב בשורות הבאות, המשיכו לקרוא.

מה צריך כדי להירשם בתור קבלן רשום?

התהליך של בקשת רישום בפנקס הקבלנים הרשומים הישראלי הוא לא רק ארוך ומורכב, אלא גם מצריך לענות על קריטריונים מאוד ברורים. מבחינת השכלה וניסיון, למשל, הקבלן צריך להציג הסמכות רלוונטיות בתחום הנדסה, מנהל עבודה מוסמך או הנדסאי.

מעבר לכך שעל הקבלן להציג השכלה רלוונטית בתחומים הנ"ל, החוק דורש שלאותו איש מקצוע יהיה ניסיון בלתי מבוטל באותו התחום שלמד. למשל, מהנדס חייב להציג ניסיון עבודה של שנתיים מתוך חמש השנים האחרונות, כאשר הנדסאים צריכים להציג ניסיון של 4 שנים מתוך 8 השנים האחרונות. זאת, בעוד שמנהל עבודה צריך להציג ניסיון עבודה של שש שנים מתוך 12 השנים האחרונות.

המורכבות של רישום קבלן ללא השכלה רלוונטית – יש פתרון

אין ספק, שהקריטריונים האלו מהווים מכשלה מהותית עבור קבלנים אשר רוצים לקבל רישיון עבודה ולעבוד בצורה חוקית על הפרויקטים השונים. בסופו של דבר, לא משנה עד כמה עבודתו של הקבלן תהיה איכותית, אם הוא לא קבלן רשום הוא לא יכול להשתתף בהמון סוגים של מכרזים, הוא לא יכול להציג תו איכות על עבודותיו ללקוחות ועוד. עם זאת, רובם של הקבלנים לא בהכרח למד הנדסת בניין או ניהול עבודה.

עקב סיבה זו של חוסר בלימודים השכלתיים רלוונטיים בתחום ההנדסה, רבים מן הקבלנים שרוצים להירשם כקבלנים רשומים פשוט מרימים ידיים ונוטשים את תהליך הרישום. וחבל שככה, כי יש פתרון והוא נקרא העסקת מהנדס לצורך רישום קבלן כחוק.

העסקת מהנדסים לצורך רישום קבלנים

בפועל, גם אם אין לכם את הלימודים ההשכלתיים הרלוונטיים בתחום ההנדסה, ישנן כמה שיטות להתגבר על החסם הזה. אחת מן השיטות לרישום קבלן ללא השכלה רלוונטית היא,  להעסיק מהנדס לצורך רישום קבלן. במילים אחרות, אתם ממש לא צריכים להיות מהנדסים בעצמכם, אלא פשוט צריכים לשכור אנשי מקצוע (מהנדסים) שימלאו את תפקידם. בפועל, בדרך כלל אתם תהיו חייבים לשכור 2 אנשי מקצוע. מדובר על מנהל עבודה, מהנדס או הנדסאי, כאשר ניתן לפי החוק ששניהם ימלאו את אותה פונקציה.

העסקת מהנדס לצורך רישום קבלן – יש קריטריונים למהנדס?העסקת מהנדס לצורך רישום קבלן – יש קריטריונים למהנדס?

אכן כן, כדי לבצע העסקת מהנדס לצורך רישום קבלן, צריך לוודא שהמהנדס שתשכרו יענה על הקריטריונים שציינו בתחילת המאמר, כלומר המהנדס צריך להציג את שנות הניסיון בתחום כנדרש בחוק. כמו כן, המהנדס לא יוכל לעבוד אצל 2 קבלנים במקביל, משמע, אתם, בתור קבלנים, תהיו המעסיקים היחידים של אותו מהנדס בניין.

לבסוף, עליכם להציג חוזה עבודה או חוזה התקשרות מסודר, והמהנדס חייב להיות מועסק על ידיכם במשך כל התקופה שבה אתם תהיו בתור קבלנים רשומים. אז כפי שאנחנו רואים, אם אתם קבלנים איכותיים ואתם חסרים בהשכלה הרלוונטית, יש פתרונות לכך. העסקת מהנדס לצורך רישום קבלן מאפשרת לכם לעבוד בתור קבלנים רשומים, מה שיאפשר לכם, בסופו של דבר, לגרוף רווחים הרבה יותר גבוהים.

מה תפקידו של מהנדס בניין ומנהל עבודה בפרויקט בנייה?

מהנדסים אחראים על תכנון, בנייה ותחזוקה של מבנים. הם אחראים לבטיחות דיירי הבניין ולוודא שהבניין עומד בכל החוקים והתקנות הרלוונטיות. בתוך כך, אפשר להגיד שתפקידו של מהנדס בניין הוא לוודא שהמבנה בטיחותי ותקין. ובעידן בו מדברים המון על שינויי האקלים וההתחממות הגלובלית, המהנדסים גם פועלים כדי לוודא שהבניין חסכוני באנרגיה.

מהנדסי בניין בודקים מבנים לבטיחות, עיצוב ויעילות, כאשר הם יבצעו בדיקת מבנים, יתכננו את אותם המבנים, יהיו אחראיים על ניהול והקמה של מבנים, יעריכו השפעות סביבתיות על מבנים ועוד. בנוסף, המהנדסים אחראים על תכנון, התקנה ותחזוקה של המערכות המכניות במבנה אם יש כאלו, החשמל והאינסטלציה בבניינים.

בנוסף למהנדס, בפרויקטים של בנייה קיים גם מנהל העבודה אשר מנהל ומכוון את העובדים. מנהלי העבודה אמונים על בטיחות אתר הבנייה ודואגים שכל העבודה נעשית על פי דרישות הפרויקט. כמו כן, אחראי מנהל העבודה לתת הנחיות ופקודות על מנת לוודא שהעבודה תסתיים בזמן. המנהלים גם אחראים לתיאום עם מנהלי עבודה, אנשי מקצוע או מפקחים אחרים באתרים שונים על מנת למנוע תאונות עבודה.

רישום קבלנים מתבצע על ידי רשם הקבלנים והוא מעניק לקבלנים יתרונות שונים. בין היתרונות הללו, הקבלנים נהנים מתדמית טובה יותר כאנשי מקצוע אמינים ומקצועיים. עם זאת, מדובר בתהליך ארוך ולא פשוט כלל שכולל בירוקרטיות רבות ומחייב את הקבלנים לעמוד בתנאים שונים. קיימות דרכים להתגבר על אתגרים שונים בתהליך הרישום, כאשר אחת מהדרכים היא העסקת מהנדס לצורך רישום קבלן. מה זה אומר? המאמר הבא הוא בשבילכם. 

רישום קבלן

רישום של קבלן מתבצע על ידי רשם הקבלנים במשרד הבינוי והשיכון. הרישום מתבצע למעשה בפנקס הקבלנים וכולל את כל המידע הרלוונטי על הקבלן. בין היתר הרישום יכלול את ההסמכה של הקבלן, הניסיון שלו והסיווג שלו. לדוגמא יכולים להיות קבלנים המוסמכים לביצוע עבודות כביש ותשתיות בלבד ואילו קבלנים המוסמכים לעבודות אינסטלציה. הסיווג של הקבלן יעניק לנו מידע על הענף בו עוסק הקבלן. מלבד סיווג של הקבלן, הרישום מאפשר לרשם הקבלנים לעקוב אחר פעילותו של הקבלן ולוודא כי עובד בהתאם לתקנים. חלק מהתפקיד של רשם הקבלנים הוא לעקוב אחר הקבלנים ולהעניש אותם במקרה הצורך. לדוגמא, רשם הקבלנים יכול לבטל את הרישום של קבלנים מסוימים במקרה הצורך או להשהות את הרישום שלהם. רשם הקבלנים הוא אחד האנשים החשובים באיגוד הקבלנים. 

הקשיים בתהליך הרישום

תהליך רישום של קבלנים הוא לא תהליך פשוט והוא כולל בירוקרטיות רבות. בנוסף, הקבלנים שמעוניינים להירשם צריכים לעמוד בתנאים ספציפיים שונים בהם כלולים גם ההשכלה והניסיון שלהם. למעשה, קבלנים שמעוניינים להירשם בפנקס הקבלנים צריכים להיות בעלי השכלה במוסד שמוכר על ידי משרד הרווחה. יש לקחת בחשבון שבדרך כלל תהיה העדפה לקבלנים בעלי השכלה אקדמאית. בנוסף, הקבלנים צריכים להיות בעלי ניסיון בתחום בו הם נרשמים ובעלי ניסיון ניהולי של מספר שנים. יש לקחת בחשבון שהרישום מחייב גם עבר פלילי מחוסר הרשעות בעבירות בעלות קלון או עבירות שהופכות אותו ללא ראוי להיות קבלן שירות. עוד קושי שיש לקחת בחשבון ברישום קבלנים הוא הצורך להיות מהנדס, הנדסאי או מנהל עבודה מוסמך. דרישה זו באה לידי ביטוי בקבלת רישיון בניה. למעשה לא מספיק להיות אחד מהמקצועות הללו אלא יש צורך בניסיון קודם. מהנדס צריך ניסיון של שנתיים מתוך חמש השנים האחרונות, הנדסאי צריך ניסיון של ארבע שנים מתוך השמונה האחרונות ומנהל עבודה צריך ניסיון של שש שנים מתוך 12 האחרונות.

העסקת מהנדס לצורך רישום קבלן

ומאחר שלא כל קבלן הוא גם מהנדס, העסקת מהנדס לצורך רישום קבלן היא מה שמאפשר לקבלנים להירשם כקבלנים רשומים. נרחיב בשורות הבאות

מאחר שיש דרישות רבות לרישום קבלנים שמהוות חסם גבוה בפני קבלנים שרוצים לקבל רישיון, קיימות דרכים להתגבר על הקשיים הללו. אחת הדרכים להתגבר על האתגרים השונים ולהירשם בפנקס הקבלנים היא העסקת מהנדס לצורך רישום קבלן. כלומר, הקבלן לא חייב להיות מהנדס בעצמו אלא יכול לשכור אנשים שימלאו את הפונקציה הזאת. למעשה הקבלן מחויב לשכור 2 אנשים שיהיו מנהל עבודה או מהנדס/ הנדסאי. חשוב לקחת בחשבון שגם עם העסקת מהנדס לצורך רישום קבלן יש להתייחס לכל התנאים השונים- המהנדס צריך להיות בעל ניסיון של שנתיים מתוך חמש השנים האחרונות ובעל השכלה מתאימה. בנוסף המהנדס יצטרך להציג את היסטוריית העבודה שלו ולעתים גם יוזמן לוועדה לבחינת היכולות שלו. הקבלן צריך להתחייב כי העסקת מהנדס לצורך רישום קבלן היא אמיתית ותתבצע לאורך כל התקופה בה הקבלן ייחשב קבלן רשום. בנוסף, המהנדס צריך להיות מועסק רק אצל קבלן אחד ולא אצל שניים במקבלים. 

מדוע להעסיק מהנדס?

כפי שציינו, העסקת מהנדס לצורך רישום קבלן היא אחת הדרכים היעילות לעקיפת הקשיים והתגברות על האתגרים הטמונים בתהליך. למעשה, במסגרת תהליך הרישום קבלנים רבים מחליטים לוותר על הרישום בגלל הקשיים שהוא מעלה. לכן, על ידי העסקת מהנדס לצורך רישום קבלן אתם יכולים להנות מכל היתרונות הטמונים ברישום בפנקס הקבלנים ולא לוותר על כך. 

מה היתרונות של להיות קבלן רשום?

כפי שציינו קודם, רישום של קבלנים כולל יתרונות רבים ושונים לקבלן-

  • שימוש בתואר קבלן- רק קבלנים רשומים יכולים להשתמש בתואר קבלן, על פי חוק. למעשה קבלנים רשומים הם קבלנים ששומרים על החוק וכך גם יכולים לעבוד בהיקפים גדולים. 
  • גישה למכרזים- מכרז הוא הליך פנייה לעסקים במגוון תחומים שונים לקבלת הצעות לצורך רכישת מוצר או שירות מסוים, על בסיס תחרות חופשית. רק קבלנים רשומים יכולים לגשת למכרזים רשמיים של העירייה, הממשלה וכדומה. 
  • העסקת עובדים פלסטינאים רבים מהעובדים בענף הבניה הם עובדים פלסטינאים המספקים כוח עבודה זול ויעיל במיוחד. רק קבלן רשום יכול להעסיק פלסטינאים בהתאם לחוק ולקבל אישור מתאים. 
  • ביטוח- יתרון נוסף ממנו נהנים קבלנים רשומים הוא הביטוח. למעשה חברות ביטוח לא מסכימות לבטח קבלנים לא רשומים במצבים בהם פרויקט הבניה מחייב קבלן רשום. 
  • המוניטין- בסופו של דבר, רישום של קבלן מאפשר לו להנות ממוניטין טוב של קבלן מקצועי, מנוסה ואמין. לקוחות רבים מעדיפים לבחור בקבלנים רשומים מאשר בקבלנים לא רשומים. 

שתפו את המאמר:

צרו איתנו קשר:
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!