רישום חברה קבלנית

תוכן עניינים

רישום חברה קבלניתרישום חברה קבלנית הוא תהליך בו רושמים חברה בפנקס הקבלנים של רשם הקבלנים. כל חברה יכולה להירשם כחברה קבלנית אבל חשוב לקחת בחשבון שמדובר בתהליך לא פשוט שכולל בירוקרטיות רבות. על רישום חברה קבלנית נרחיב במאמר הבא. 

 

רשם הקבלנים

רישום חברה קבלנית הוא תהליך בו רושמים חברה בפנקס הקבלנים של רשם הקבלנים. אך מיהו רשם הקבלנים ומה התפקיד שלו כולל? רשם הקבלנים הוא חלק מאיגוד הקבלנים והוא מאפשר סדר באיגוד בין כל התפקידים בו. רשם הקבלנים מחזיק בסמכויות רבות ובאחריות רבה. בין התפקידים שלו, רשם הקבלנים אחראי על רישום קבלנים. על מעקב אחריהם, על הטלת עונשים במקרה הצורך כמו ביטול הרישום או השהיית הרישום ועוד. במידה שהקבלן הרשום או החברה הרשומה לא עמדו בתנאים לרישום או ביצעו עבירה כלשהי, רשם הקבלנים אחרי להעניש אותם בהתאם לרמת החומרה של המעשה שביצעו. בנוסף, במסגרת הרישום רשם הקבלנים מסווג את הקבלנים ואת החברות השונות לענף המתאים. ניתן לסווג לענף ראשי או לענף משנה ולתחומים שונים בכל ענף- תשתיות, בנייה, שיפוצים, חשמל, אינסטלציה ועוד רבים. הסיווג משפיע על היקף הפרויקטים שתוכל החברה לבצע ועל ההיקף הכספי של הפרויקטים. 

סיווג לענפים

במסגרת רישום חברה קבלנית, יש לסווג את החברה לענף ראשי או לענף משנה. הסיווג לענפים הוא הסיווג הראשוני ברישום ולאחריו יתבצע סיווג נוסף לתחומי התמחות. 

    • ענף ראשי- הסיווג לענף ראשי מאפשר לקבלנים לבצע בעלות של 90,742 שקלים ומעלה. כלומר, המסווגים בענף זה יוכלו להתנהל עם פרויקטים גדולים יחסית. בנוסף, הקבלנים הרשומים בענף זה יוכלו לעבוד בכל ענפי המשנה השייכים לענף. כלומר, קבלן בענף ראשי בנייה יוכל לבצע עבודות שיפוצים, איטום, תשתיות וכדומה. הסיווג לענף ראשי מתאפשר עבור מהנדסים ואדריכלים עם שנתיים ניסיון בחמש השנים האחרונות, הנדסאים עם 4 שנות ניסיון ב-8 השנים האחרונות ומנהלי עבודה עם 6 שנות ניסיון ב12 השנים האחרונות. 
    • ענף משנה- הסיווג לענף משנה מאפשר לקבלנים לעבוד בעלות של 47,256 שקלים ומעלה. ההרשמה לענף המשנה מקנה לקבלן את היכולת לעבוד רק באותו ענף. כל מי שמתאים לענף הראשי בעל ניסיון של 5 שנים ב-10 השנים האחרונות יוכל להירשם לענף המשנה. 

 

סיווג לתחומי התמחות

כפי שציינו קודם, במסגרת רישום חברה קבלנית, הרישום יכלול סיווג לענפים וסיווג לתחומי התמחות. הסיווג יתחלק לפי אותיות, מספרים וקוד ענף. קודם כל הסיווג יתחלק לשלוש קבוצות של אותיות- א', ב' או ג'. החלוקה לקבוצות תלויה בענף בו אתם עוסקים ואין אפשרות לעבור בין הקבוצות. ההבדל בין שלוש הקבוצות יבוא לידי ביטוי בהיקף הפרויקטים המותרים לביצוע. קבוצה א' תוכל לבצע פרויקטים בהיקף גדול, קבוצה ב' פרויקטים בהיקף קטן יותר וקבוצה ג' פרויקטים בהיקף הקטן ביותר. לאחר החלוקה לקבוצות אותיות, הסיווג יכלול חלוקה למספרים. לעומת החלוקה לקבוצות שלא ניתנת לשינוי, החלוקה למספרים ניתנת לשינוי בהדרגה. המספרים נעים מ-1 עד 5 ומתארים את המחיר המקסימלי שהקבלן יכול לגבות. המחירים מתעדכנים פעמיים בשנה באפריל ובאוקטובר. כל קבלן יתחיל ממספר 1 ויעלה בהדרגה עם הזמן ועם הניסיון שצבר. לבסוף הסיווג יכלול קוד ענף. הקוד מיועד להבדיל בין הענפים השונים. כל ענף יקבל קוד של שלוש ספרות. 

מה השלבים ברישום חברה קבלנית?

רישום חברה קבלנית הוא תהליך ארוך שכולל מספר שלבים שונים. 

  • בדיקת התאמה

השלב הראשון הוא בדיקת התאמה. בבדיקת התאמה יבחנו האם החברה עומדת בקריטריונים לרישום בפנקס הקבלנים והאם היא מתאימה לרישום חברה קבלנית. 

  • טופס בקשה ומסמכים

כל חברה שמעוניינת לבצע רישום חברה קבלנית צריכה להגיש טופס בקשה ולצרף מסמכים. המסמכים צריכים להעיד על הניסיון ועל המקצועיות של החברה בתחום שלה. בין המסמכים הללו יש לכלול אישורים על ניסיון ניהולי, מי בעלי המניות בחברה, מה תחומי ההתמחות שלה, תצהיר היעדר הרשעות ועוד. 

  • הגשת הבקשה

לאחר שמילאתם כהלכה את טופס הבקשה וצירפתם את כל המסמכים הנדרשים יש להגיש את הבקשה לרישום חברה קבלנית. את הבקשה יש להגיש לידי רשם הקבלנים של משרד השיכון והבינוי. ניתן להגיש את הבקשה בקלות באופן מקוון. 

  • ראיון ומבחן

השלב הבא כולל ראיון ומבחן בהם יבחנו את הידע של החברה בנושא דיני עבודה. המבחן והריאיון מיועדים לבחון את ההתאמה של החברה והאם היא עומדת בקריטריונים לרישום חברה קבלנית. בשלב זה הוועדה תבדוק את הבקשה לרישום חברה קבלנית ותדון בה על מנת להחליט האם לאשר אותה או לא. 

  • בקשה להמצאת משרד

השלב החמישי ברישום חברה קבלנית הוא בקשה להמצאת משרד. שלב זה יתרחש רק במידה שעברתם בהצלחה את כל השלבים הקודמים ואישרו את הבקשה שלכם לרישום. בשלב הזה תוכלו לצרף מסמכים שטרם הוגשו כמו לדוגמא העתק מחוזה שכירות, תמונות המתארות תנאים של המשרד ועוד. 

  • ערבות בנקאית

לבסוף, על מגיש הבקשה להפקיד ערבות בנקאית בהתאם לגובה הערבות הנדרשת. 

שתפו את המאמר:

צרו איתנו קשר:
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!