היתרי עבודה לפלסטינים

תוכן עניינים

היתרי עבודה לפלסטיניםכל קבלן רשום המעוניין להעסיק עובדים פלסטינים רשאי לעשות זאת רק לאחר קבלת היתר להעסקת עובדים פלסטינים בישראל. האישור ניתן מטעם האגף שירות למעסיקים ברשות האוכלוסין וההגירה. בעבר תהליך קבלת ההיתר היה שונה, אך היום ניתן לקבל אישור העסקה כללי בענף הבנייה – זאת אומרת שאינכם צריכים להדגיש את כמות העובדים אלא ניתן יהיה להעסיק עובדים עד למכסה הכתובה בחוק. ריכזנו לפניכם את כל המידע החשוב ביותר על היתרי עבודה לפלסטינים.

 

מהם היתרי עבודה לפלסטינים?

כיום בישראל מועסקים עובדים פלסטינים, חלקם עובדים עם היתרים וחלקם עובדים ללא היתרים. קבלן המעסיק עובד פלסטיני ללא היתרים עובר על החוק, וצפוי לעמוד בעונשים הקבועים בחוק במקרה בו יימצא עובד פלסטיני ללא אישור. היתר עבודה מאפשר לעובדים פלסטינים לעבור לשטח ישראל, ולעבוד בתחום הבניין, מלונאות, מסעדות, חקלאות ועוד. היתר העבודה נועד כדי לתת מענה גם למעסיקים וגם לתושבי הרשות הפלסטינית, שכן השכר בארץ גבוה מהשכר אותו הוא מקבלים תחת הרשות הפלסטינית. 

החל מיום 06.12.20 חל שינוי בתהליך הנפקת היתרי העסקה לעובדים פלסטינים. בעבר קבלן היה צריך להדגיש את כמות העובדים הרצויה, ובהתאם לכך היה מקבל את ההיתרים. כיום יש היתר כללי בתחום הבנייה, ואינו נדרש הקבלן לציין את מכסת העובדים, אלא קיימת מכסת עובדים מרבית. באשר לעובדים, הם רשאים לעבור בין מעסיקים בתחום הבנייה בהתאם לבחירה שלהם. חובתו של כל מעסיק להנפיק היתרי עבודה לפלסטינים בשביל שיוכלו לקבל היתר כניסה למטרות עבודה בלבד. ההיתר מונפק על ידי המנהל האזרחי ומת"ש, וכפוף לבדיקה של משרד הביטחון. 

 

היתרי עבודה לפלסטינים – דגשים

  1. היתר עבודה לפלסטינים הינה בכפוף למכסה המרבית בענף הבנייה, הקבלן אינו נדרש למנות במספר עובדים רצוי, ומנגד אינו יכול להעסיק יותר מהמכסה המרבית שנקבעה על ידי ממשלת ישראל. 
  2. כל מעסיק שעובדים תחתיו עובדים פלסטינים, חייב להעסיק את אותם עובדים במשרה מלאה על פי ההיתר אותו קיבל.
  3. חל איסור לנייד עובדים בין מעסיק אחד לאחר, לא משנה באיזה תחום מדובר. המעסיק הוא המעסיק הבלעדי של אותו עובד.
  4. בכדי שיוכל העובד לחצות לשטחי ישראל, עליו להיות בעל היתר כניסה לישראל אשר הוא מונפק על ידי המנהל האזרחי. על המעסיק להגיש בקשה להיתר כניסה דרך רשות האוכלוסין. 
  5. היתר העבודה הינו לזמן מוגבל. קיימים היתרי עבודה לפלסטינים לטווח ארוך או קצר. הטווח הקצר נוגע למספר חודשים בודדים לכל היותר או בהתאם לאורך הפרויקט הצפוי. הטווח הארוך הוא עד שנתיים, לאחר שנתיים על המעסיק יהיה לחדש את היתר העבודה על ידי השירות למעסיקים ובמנהל האזרחי. עובד אשר סיים את עבודתו זכאי לקבל היתר חיפוש עבודה. היתר חיפוש עבודה הוא היתר הניתן ל-60 יום, במהלך אותה תקופה העובד רשאי להיכנס לישראל בכדי לחפש עבודה ומנגד, אינו רשאי לעבוד באותה תקופה. 

דגש נוסף נוגע לתחום בו יוכל לעסוק העובד הפלסטיני. על פי הוראות הממשלה, קבלת היתרי עבודה לפלסטינים בתחום הבנייה היא רק תחת פרויקטים מסוימים של בניה ותשתיות בלבד. זאת אומרת, עובד פלסטיני יהיה רשאי לעבוד לצורך בניית מגורים, הקמת תשתיות של מערכות מים, ניקוז, חשמל, תאורה, כבישים, גשרים, מבנה משולב, מבנים ציבוריים כמו מוסדות חינוך, חדר חוגים, אולם תרבות, אולמות ספורט, בריכות שחייה, מוסדות בריאות ועוד. אין להעסיק עובדים פלסטינים תחת פרויקטים שאינם עונים לדרישות הממשלה. זאת אומרת, לא ניתן יהיה לקבל היתרי עבודה לפלסטינים לצורך פרויקטים חדשים שאינם קשורים בתחום שציינו, ואין עבורם צו תחילת עבודה.

מה המחיר של היתרי עבודה לפלסטינים?

רבים חוששים לעבור את התהליך להעסקת עובדים פלסטינים בשל העלויות הגבוהות. עם זאת, התהליך אינו כרוך בתשלום. התשלום היחיד אותו הקבלן מבצע הוא נטו להעסקת עובדים בהתאם לדיני עבודה. כל תהליך הנפקת האישורים וההיתרים אינם כרוכים בתשלום. עם זאת, קבלנים רבים בוחרים שלא לעבור את התהליך באופן עצמאי, הם בוחרים לפנות לחברה מתווכת שתפנה את כל המסמכים שלהם לרשויות הרלוונטיות עד לקבלת היתרי עבודה לפלסטינים. במקרים כאלה, התשלום יהיה עבור עבודת החברה. האם כדאי לפנות לחברה מתווכת? אין ספק שהתהליך מקצר את זמני ההמתנה, והקבלן עצמו לא נדרש לעמוד מול הגופים ומול תהליך בירוקרטי מפרך. 

אז למה בכל זאת קבלנים בוחרים להעסיק עובדים פלסטינים ללא היתרים? הסיבה הרלוונטית ביותר היא שתחת העסקה ללא היתר, הקבלנים יכולים להרשות לעצמם לפסוח על התשלומים הכתובים בחוק. תנאי העסקת עובדים פלסטינים חייבת להיות בהתאם לתנאים הכתובים בחוק לדיני עבודה, ככה שהבדלי השכר בין עובד עם היתר ובין עובד ללא היתר יהיו בטווח של 30 ש"ח ליום. כאשר קבלן מעסיק עובד תחת היתר עבודה, הוא חייב לשלם לו עבור לינה, נסיעות ושכר בסיס. אנחנו כמובן תומכים בהעסקה תחת התנאים הכתובים בחוק, כיוון שהעסקה שלא כדין עשויה לפגוע בביטחון ישראל, עשויה לפגוע בעובד עצמו ובתדמית של הקבלן. 

מי יכול להגיש בקשה לקבלת היתר?

נדגיש, לא כל אחד יכול להגיש בקשה להיתר עבודה לעובדים פלסטינים. רק קבלן רשום כשיר לבצע את התהליך הזה. קבלן רשום הוא קבלן שנמצא תחת רשם הקבלנים שנמצא הוא תחת המשרד לבינוי ושיכון. על הקבלן להופיע בפנקס הקבלנים בהתאם לסיווגו. קבלנים שיש להם 12 שנות ניסיון ומוכרים על ידי המשרד לבינוי ושיכון יוכלו להגיש את הבקשה בהתאם לתחום בענף הבנייה בו הם עובדים, ובהתאם לסיווגם. גם כאשר הקבלן בוחר לפנות לחברה מתווכת, הוא יכול לעשות זאת על ידי ייפוי כוח. 

שתפו את המאמר:

צרו איתנו קשר:
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!