העסקת עובדים פלסטינים בישראל

תוכן עניינים

העסקת עובדים פלסטינים בישראלאנו חיים במציאות לא רק מורכבת אלא גם מסוכנת, ולכן העסקת עובדים פלסטינים בישראל מצריכה את ההיתרים הרלוונטיים. אם אתם לקראת התהליך ולא בטוחים כיצד לפעול, צוות היחידה לרישום קבלנים עוסק במתן ייעוץ, ליווי מקיף וסיוע בכל מה שקשור להוצאת היתרי העסקה של עובדים פלסטינים בישראל. אם אתם רק צריכים מידע נוסף בנקודה הזו, המשיכו לקרוא. 

כאמור, העסקת עובדים פלסטינים בישראל מצריכה את ההיתרים הנדרשים לכך. זאת, כאשר קבלנים בכל התחומים צריכים לעמוד באי אלו קריטריונים על מנת להיות זכאים להיחשב מעסיקים של עובדים פלסטינים. על מנת להעסיק עובד פלסטיני בישראל, פונים לרשות האוכלוסין וההגירה ומצרפים את המסמכים הבאים שנעבור עליהם במדריך הבא. יש לציין, פנייה לרשות האוכלוסין וההגירה לא תהיה רלוונטית במקרה שהפועלים מגיעים מאזור יהודה ושומרון. במקרים אלו, יש לפנות לאגף שירות למעסיקים (מת"ש). היתרונות בהוצאת ההיתר הם:

  1. עבודה באופן חוקי. 
  2. שקט נפשי בידיעה שאתם מעסיקים פועלים עם היתר.
  3. חיסכון אפשרי בעלויות בזכות כוח עבודה זול יותר. 
  4. עבודה מקצועית בזכות מומחיות של אנשי מקצוע שונים.  

למה להוציא היתר עובדים פלסטינים בישראל?

בסופו של דבר, אם להניח בצד את העובדה ששוהים בלתי חוקיים עשויים להיות מסוכנים ברמה הביטחונית בישראל, הרי שהעסקה לא חוקית של שב"ח גובלת בעבירה לכל דבר. כאשר קבלנים מבצעים עבירה מהסוג הזה, הם חשופים להגשת כתבי אישום בכל מיני דינים שונים. אם הקבלן נמצא אשם, רישיון העבודה שלה עשוי להיפגע כתוצאה מכך. 

חשוב לציין, במקרים מסוימים לא יהיה שום צורך להוציא את היתר ההעסקה לעובדים, כמו למשל במקרים של עובדים פלסטינים אשר נמצאים במסגרת איחוד משפחות. במקרים אלו ובמקרים בהם העובד מקבל היתר העסקה, יהיה ניתן להעסיק את העובדים בתחומים הבאים:

  • בנייה ובניין. 
  • מלונאות ואירוח. 
  • חקלאות מסוגים שונים. 
  • מסעדנות. 
  • מוסדות סיעודיים, שירותים ותעשייה.

מהם הקריטריונים להעסקת עובדים פלסטינים בארץ?

כאמור, קבלנים אשר מעסיקים עובדים פלסטינים בישראל מתחייבים לאי אלו גורמים שונים אשר ישליכו על העסקת הפועלים. בהקשר הזה של הדברים, אלו הם הקריטריונים לקבלת היתר העסקת עובדים פלסטינים בישראל:

  1. העובד הפלסטיני צריך להיות מועסק במשרה מלאה. 
  2. אותו עובד צריך להחזיק גם בהיתר שהייה בישראל. 
  3. העובד יהיה רשאי לעבוד רק אצל אותו קבלן שהגיש את בקשת ההיתר. 

חשוב לציין, ישנם קריטריונים נוספים שבהם הקבלנים צריכים לעמוד, אך הקריטריונים שלעיל הם העיקריים והחשובים שצריך למנות בתחילת התהליך. זאת, מכיוון שהחובה על הגשת הבקשה קבלת היתר השהייה וההעסקה בישראל היא תחת האחריות של הקבלן. במילים אחריות, הקבלן הוא זה שאמור להניע את התהליך של קבלת אשרת שהייה והיתר העסקה עבור העובד. 

לאילו זכויות זכאים עובדים פלסטינים?

בדומה לעובדים בעלי אזרחות ישראלית, עובדים פלסטינים זכאים לאותן זכויות. זאת, לרבות זכויות מכוח הסכמים קיבוציים כאלו ואחרים. כמו כן, העובדים הפלסטינים זכאים בנוסף לכך גם לזכויות צווי הרחבה באותו התחום שהם עובדים בו. 

כמו כן, יש לבדוק כל מקרה לגופו, שכן בחלק מהענפים העובדים יהיו זכאים לזכויות אחרות. אם אינכם בטוחים כיצד להתנהל בבחינת זכויות העובדים, ההמלצה הכי טובה היא להסתייע באחד מ-2 הגורמים הבאים:

  1. עורך דין העוסק בתחום של היתר העסקת עובדים פלסטינים בישראל. 
  2. חברות מקצועיות העוסקות בליווי מקיף בתהליך קבלת ההיתר, כדוגמת חברת היחידה לרישום קבלנים. 

אם אתם מעוניינים להגיש את בקשת ההיתר בעצמכם

כיצד להגיש בקשת היתר העסקת עובדים פלסטינים? 

  • שלב ראשון: יהיה עליכם להגיש בקשה לקבלת היתר העסקה ובמקביל לפתוח תיק מעסיק ברשות האוכלוסין וההגירה.
  • שלב שני: המעסיק יידרש להגיע ללשכת השירות למעסיקים כדי להגיש את המסמכים הרלוונטיים.
  • שלב שלישי: לאחר פתיחת תיק מעסיקים והגשת בקשה להיתר העסקה,  המעסיק צריך להגיש בקשה למתן רישיון עבודת עובדים פלסטינים.

במקביל לביצוע השלבים שלעיל, חשוב לוודא שיש בידיכם את כלל המסמכים הנדרשים לכל שלב ושלב. אחרת, ההיתר לא יינתן לכם ותמצאו את עצמכם אובדי עצות. במקרים אלו, עדיף לקבל סיוע מאת חברה המתמחה בהוצאת ההיתרים. 

למה כדאי לקבל סיוע בקבלת היתר ההעסקה?

בין אם אתם קבלנים בתחום כזה או אחר, אתם מודעים למורכבויות אשר כרוכות בעבודה שלכם, אף אחד לא צריך לספר לכם על זה. עם זאת, חשוב לדעת שישנן דרכים ושיטות להקל על עבודות ותחומים כה מורכבים כמו בנייה, חקלאות, תעשייה על סוגיה ועוד. בתוך כך, ניתן להקל על התהליך בעזרתן של חברות מומחיות בתחום, כדוגמת היחידה לרישום קבלנים – סיוע בקבלת היתרים לעובדים פלסטינים. 

צוות היחידה לרישום קבלנים מונה אנשי מקצוע בתחומים שונים, כאשר המטרה של צוות החברה היא להקל על הקבלנים כמה שניתן בתהליך קבלת היתר ההעסקה. באופן הזה, חברת היחידה לרישום קבלנים מאפשרת לאותם קבלנים להתמקד בהיבטים אחרים וחשובים לא פחות של העבודה שלהם. 

היחידה לרישום קבלנים – במה עוסקת? 

היחידה לרישום קבלנים עוסקת בתחומים שונים בענפי הבנייה, כאשר הליווי של היחידה לרישום קבלנים הוא מה שיכול לעשות את ההבדל בין תהליכים שצולחים לבין כאלו שמתעכבים. החברה מחזיקה בשנות ניסיון רבות בכל הנגע לליווי וכן ייעוץ להוצאת רישיון קבלן בסטנדרטים הגבוהים ביותר. 

עם היחידה לרישום קבלנים שמלווה אתכם באופן צמוד ומקיף, אתם תוכלו לקבל את היתר העסקת העובדים הפלסטינים שלכם בהקדם. באופן הזה של הדברים, תהליכי הבנייה יסבלו מכמה שפחות עיכובים ומקרי בלת"מ למיניהם. לסיכום, סיוע מקצועי בתחומי קבלת ההיתרים עשוי להיות לא רק מומלץ, אלא כמעט בגדר חובה ערב המורכבות הכרוכה בתהליכים אלו. אם כך, תנו למקצוענים לעשות את שלהם כדי להוציא את ההיתרים הנדרשים לכם.

שתפו את המאמר:

צרו איתנו קשר:
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!