העסקת עובדים פלסטינים בבניין

תוכן עניינים

העסקת עובדים פלסטינים בבנייןישנם בכל רחבי הארץ קבלנים בענפי בנייה שונים, אשר מעוניינים להעסיק עובדים פלסטינים מתוך נסיבות מקצועיות וכלכליות כאחד. כאשר הקבלן מעוניין להעסיק עובד פלסטיני באתר הבנייה שלו, יש להנפיק אי אלו אישורים רלוונטיים, שבהם נדון במדריך הבא. המשיכו לקרוא למטרת העסקה בטוחה. 

כל קבלן בנייה אשר אחראי על אתר ומעוניין להעסיק עובדים באופן כללי, מחויב באישורים שונים אשר מאפשרים לעבודה להתבצע בצורה חוקית ובטוחה. כלל זה נעשה חשוב אפילו יותר כאשר מדובר על העסקת עובדים פלסטינים בבניין, מתוך נסיבות ברורות. אנו חיים במציאות מורכבת למדי בישראל, ובעוד כי עבודות הבניין מצריכות ידיים מקצועיות, אלו הם הקריטריונים העיקריים להעסקת עובד פלסטיני בבניין:

  1. מכסות להעסקת עובדים: כפי שנקבע בחוק, היתרי העבודה וההעסקה מונפקים בהתאם למספר המרבי של המכסות בענף הבנייה. 
  2. משרה מלאה: המעסיק יהיה מחויב להעסיק את העובד הפלסטיני במשרה מלאה (באותה עבודה שרשומה בהיתר ההעסקה). 
  3. העסקה בלעדית: אין באפשרותו של הקבלו לנייד או להעביר את העובד הפלסטיני לקבלן משנה או מעסיק אחר מכל תחום (גם אם מדובר בעבודה אשר רשומה בהיתר ההעסקה).
  4. היתר כניסה לישראל: זהו היתר אשר ניתן בנוסף להיתר ההעסקה, מה שמצריך פנייה למנהל המזרחי. את הפנייה הזו ניתן לקבל לאחר הגשת בקשה לאגף שירות מעסיקים. 

האם כל עובד פלסטיני צריך היתר העסקה?

התשובה היא: לא, לא כל עובד פלסטיני נדרש להנפיק היתר העסקה בעבור עבודות בניין. בפועל, ישנם פלסטינים אשר שוהים בישראל מכוח היתרי שהייה הניתנים במסגרת של הליכי איחוד משפחות. במידה שעל ההיתר רשומות המילים "היתר זה מאפשר עבודה בישראל", אותו עובד פלסטיני לא יצטרך להנפיק היתר העסקה.

יש לציין, היתר ההעסקה יהיה תקף כל עוד העובד יעבוד תחת העסקתו הבלעדית של הקבלן, אם כי סיום העבודה או פיטורין יובילו לשינוי סטטוס בתום 60 ימים. בתוך כך, כאשר עובדים פלסטינים מסיימים את עבודתם בישראל, הם עשויים להיות זכאים לקבל היתר חיפוש עבודה בישראל למשך 60 ימים. 

חידוש היתר עבודה לעובדים פלסטינים

במהלך 60 הימים של תקופת חידוש היתר ההעסקה של עובדים פלסטינים, העובדים יהיו רשאים להיכנס לישראל ולחפש בה עבודה. אך יחד עם זאת, אותם עובדים לא יהיו רשאים לעבוד אם הרישומים (רישומי ההעסקה) שלהם אינם מעודכנים. לפיכך, במידה שהקבלן יחדש את רישומי העבודה של העובדים, הם יוכלו לעבוד בעבודה המוגדרת ברישומים בתקופה זו. 

במקרים בהם 60 הימים תמו והעובד הפלסטיני לא מצא עבודה בישראל, היתר ההעסקה של אותו עובד נגרע מהמכסה של ההיתרים בענף הבנייה. במקרים אלו, העסקה מחדש אצל קבלן חדש תהיה כפופה למכסת היתרי ההעסקה של המדינה בענף הבנייה. לכן, חשוב למצוא עבודה בתום 60 הימים שלאחר סיום העבודה, שכן אי-חידוש ההיתר יצריך הסתמכות על מכסות עבודה זמינות. 

באילו תחומים ופרויקטים אפשר להעסיק עובדים פלסטינים?

ישנו מנעד יחסית מצומצם של תחומים, פרויקטים וענפי בנייה שונים שבהם ניתן להעסיק עובדים פלסטינים. זאת, בכפוף לתנאים אשר מציבה המדינה בכל ענף, תחום או פרויקט. בתוך כך, הפרויקטים והתחומים אשר מאפשרים העסקת עובדים פלסטינים הם:

  • בניה למגורים ותשתיות מבני מגורים או בתים פרטיים. 
  • בנייה רוויה של בנייני מגורים או בתי קרקע.
  • מבני מגורים הכוללים פונקציות משולבות.
  • בנייה והקמה של תשתיות מסוג מים, ניקוז, חשמל וביוב. 
  • בניית והקמת תאורה מסוגים שונים. 
  • בנייה של גשרים וכן סלילת כבישים.

מעבר לפרויקטים שלעיל, ניתן להעסיק עובדים פלסטינים גם בעבור בנייה של מבנים ציבוריים מסוגים שונים.

פרויקט בנייה של מבנה ציבורי – העסקת עובד פלסטיני

כאמור, עובדים פלסטינים ניתנים להעסקה רק בתחומי הבנייה למטרת מגורים, כאשר היתרי ההעסקה עשויים להינתן גם במקרים של בניית מבנים ציבוריים מסוגים שונים. על פי החוק בישראל, יהיה ניתן להעסיק עובדים פלסטינים לבניית מבנים ציבוריים בפרויקטים הבאים:

  • בניית אולמות ספורט או מגרשי ספורט. 
  • בניית ספריות וכן מרכזי צעירים או מרכזים לגיל הרך. 
  • בניית מוסדות חינוך כמו מתנ"ס הכולל חללי חוגים. 
  • בניית אולמות תרבות או אולמות מופעים. 
  • בניית מוסדות בריאותיים או בתי חולים.
  • הקמת בריכות שחייה מבטון, פיברגלס ועוד. 
  • בניית מועדוני נוער או מועדוני קשישים וכן מעוני יום. 
  • בניית בית כנסת, כמו גם מקווה. 

יש לציין ולחדד, הפרויקטים הנ"ל מאפשרים להעסיק עובדים פלסטינים אך ורק בעבודות רטובות. עבודות רטובות הן עבודות כמו טיח, ברזלנות, ריצוף וכן טפסנות. 

מצד הקבלן: מהם התנאים להעסקת עובדים פלסטינים בבניין?

מהצד של הקבלן, ישנם כמה וכמה תנאים מקדימים שהוא צריך לעמוד בהם כדי להיות זכאי להעסיק עובדים פלסטינים. בתוך כך, קבלנים אשר מעוניינים להעסיק עובדים פלסטינים צריכים להיות רשומים בפנקס הקבלנים בישראל. כמו כן, יש לעמוד בקריטריונים הבאים:

  1. רישיון קבלן: הקבלן חייב להחזיק רישיון קבלן בתוקף ממשרד הבינוי והשיכון, כלומר קבלנים "מוקפאים" אינם יכולים להעסיק את העובדים הפלסטינים. 
  2. סוג הרישום של הקבלן: הקבלן אינו יכול להיות קבלן רשום בתחום של קבלנות כוח אדם. לצורך העניין, העסקת העובדים הפלסטינים לא יכולה לשמש למטרות של נתינת שירותי כוח אדם או תיווך כוח אדם.
  3. מוניטין: על הקבלן להציג מוניטין ללא דופי שאינו כולל פגיעה בעבר בזכויות של עובדים פלסטינים. זאת, בכפוף לבדיקה כי הקבלן בעבר ביצע העברות הכוללות אל כל הדיווחים עבור העובדים, לאגף שירות מעסיקים. 

לסיכום, אם אתם צריכים סיוע נוסף, ליווי בהוצאת היתרי העסקה או סיוע מסוג אחר, פנו כעת לצוות היחידה לרישום קבלנים. עם ניסיון של שנים בתחומי הבנייה וליווי קבלנים, היחידה לרישום קבלנים תספק לכם את העזרה שאתם צריכים בכל נושא. 

שתפו את המאמר:

צרו איתנו קשר:
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!