קבלן רשום הנדסאי בניין

תוכן עניינים

קבלן רשום הנדסאי בנייןעל פי החוק בישראל, קבלן רשום יהיה רשאי לפעול הלכה למעשה רק אם הצוות שלו יכלול הנדסאי בניין מורשה. עם זאת, בחלק מהמקרים קבלנים עשויים להחזיק בהסמכה מהסוג של הנדסאות בניין, מה שמאפשר להם לפעול עצמאית גם ללא הסיוע המקצועי של הנדסאי או מהנדס בתחום. 

ישנם קריטריונים שונים בהם קבלן רשום הנדסאי בניין צריך לעמוד, כאשר לא כל הנדסאי בניין או קבלן בהכרח יהיו רשומים ברשם הקבלנים. זאת, משום שהתהליך של הפיכה לקבלן רשום הנדסאי בניין הוא תהליך מורכב וכזה שגוזל משאבים, מאמצים וזמן. נכון להיום, מתוך לא מעט קבלנים בישראל, רק חלקם רשומים ברשם הקבלנים. בתוך כך, ישנם כמה יתרונות מובהקים ברישום הקבלן בפנקס הקבלנים, אלו הם:

  • שקיפות ואמינות: קבלנים רשומים הם קבלנים שנתפסים מהימנים יותר, כיוון שפרטיהם שקופים לציבור ולעיונו החופשי. כך, הלקוחות יכולים לדעת במדויק מי אותו קבלן שהם בוחרים להסתייע בו. 
  • מכרזים ביטחוניים, עירוניים וממשלתיים: מכרזים מהסוגים האלו נחשבים רווחיים יותר מאשר פרויקטים פרטיים, וללא רישיון קבלן רשום, לא ניתן להירשם אליהם 
  • הגדלת פרויקטים: ככל שסיווג הקבלן הרשום עולה מסיווג של ג1 (סיווג ראשוני לקבלנים), כך יוכל לפי החוק הקבלן להיות רשאי להרוויח סכומים גבוהים יותר. 
  • עובדים זרים: רק קבלנים רשומים ברשם הקבלנים הישראלי רשאים להעסיק עובדים פלסטינים או עובדים זרים אחרים. 
  • בידול: קבלנים רשומים יכולים לייחד ולבדל את השירות שלהם מאותם קבלנים שאינם מורשים. 
  • קבלת היתרים: ישנם היתרי בנייה שונים אשר ניתנים אך ורק לקבלנים רשומים, לרבות בניית ממ"ד, הוספת מרפסות בבניינים, מרתפים ועוד. 

קריטריונים עבור קבלן רשום הנדסאי בניין

כאמור, החוק בישראל מאפשר לקבלנים לעסוק בתחומם כל עוד הם קבלנים רשומים ברשם הקבלנים הישראלי, קרי פנקס הקבלנים. בעוד כי זהו החוק הכללי בארץ, האישור עצמו, כלומר רישיון הקבלן הרשום, ניתן על ידי משרד השיכון. התהליך להוצאת רישיון הקבלן הרשום כרוך בהיבטים הבאים:

  1. בחינת הקריטריונים: בשלב הראשון לתהליך, משרד השיכון יבחן את העמידה של הקבלן בקריטריונים, שהם הוותק וכן ההשכלה הפורמלית של הקבלן. 
  2. בחינת עבר הקבלן: ככלל, קבלנים לא יכולים להירשם בפנקס הקבלנים אם יש להם עבר פלילי, אלא אם חלפו 3 שנים מהמועד של ריצוי העונש. 
  3. בחינת ניסיון הקבלן: משרד השיכון יבחן מקרוב את סוג הניסיון שיש לקבלן הלכה למעשה, כאשר בחלק מהענפים יידרשו יותר שנות ניסיון מאשר בענפים אחרים. 

יש לציין, בכל ענף קבלנות הקריטריונים משתנים, ולכן נדרשת בדיקה של אותם קריטריונים בכל ענף בו אנשי המקצוע שואפים לעסוק ולהירשם ברשם. 

כמה רשאי להרוויח קבלן רשום?

אם מדובר על ענף קבלנות הבנייה, כידוע, הרווחים לכל פרויקט נקבעים בהתאם לרמת הסיווג של הקבלנים. למשל, קבלנים בסיווג ג1 יוכלו לבצע אי אלו עבודות בנייה עד סך של 4.3 מיליון ₪. ככל שמטפסים בוותק ונרשמים כקבלנים בסיווג גבוה יותר, ככה הקבלנים יכולים להגיע עד סיווג ג5 ולבצע פרויקטים ללא הגבלת היקפים ורווחים.  

כפי שניתן לראות, היתרונות ברישום הקבלן טמונים בעיקר בהיבטים הפיננסיים בענף. ללא רישום כקבלנים רשומים, אתם בעצם תהיו מוגבלים ברמת ההכנסות שתוכלו להרוויח בתחום שלכם. זאת, במיוחד כאשר מדובר על ענף הבנייה. כמו כן, ענפי קבלנות נוספים יכולים לכלול את ענף האינסטלציה, האיטום, החשמל ועוד. גם במקרים אלו, ישנם סיווגים אשר קובעים את רמת ההכנסות והיקף הפרויקטים שהקבלנים יכולים לקחת על עצמם. 

בהתאם למה משתנים הקריטריונים לקבלן הנדסאי בניין?

אמנם הקריטריונים לקבלן רשום משתנים בהתאם לסוג הענף והקבלן, אבל הם גם משתנים בהתאם לרקע המקצועי והלימודי של הקבלן. בנקודה הזאת, נכנס לתמונה הנושא של קבלן רשום הנדסאי בניין. בפועל, קבלן רשום הנדסאי בניין נדרש להציג ראייה לכך שיש לו 4 שנות ותק בתחום. זאת, בנוסף להוכחת הסמכות המקצועית של אותו קבלן. 

חשוב לציין, הקריטריונים ישתנו בהתאם לעבודות בפועל שביצע הקבלן בעבר, כאשר חובת ההוכחה היא על הקבלן בלבד. בהתאם לסוגי העבודות שביצע בעבר, ייתכן שיידרש להציג חשבוניות מס על ביצוע פרויקטים, הזמנות עבודה וכולי. לאחר שאנשי המקצוע משלימים 4 שנות ותק בענף, הם יוכלו להגיש בקשה לקבלת רישיון קבלן רשום מסוג הנדסאי בניין. 

כיצד מגישים בקשה לרישיון קבלן רשום הנדסאי בניין?

בראש ובראשונה, חשוב לדעת שהתהליך של קבלת הרישיון הנכסף כרוך בכמה שלבים שונים. לפני שמגישים את הבקשה עצמה, מה שאפשר לעשות חלקית בצורה מקוונת, יש לרכז ולאגד את כלל המסמכים והטפסים הרלוונטיים לתחילת והמשך התהליך להוצאת הרישיון. באותה הנשימה, חשוב לציין כי ישנם אנשי מקצוע שמסייעים בכלל התהליך, כמו למשל חבורת פרטיות כדוגמת היחידה לרישום קבלנים.

אם אין בכוונתכם להסתייע בחברה חיצונית שיכולה לסייע בקבלת הרישיון, ההמלצה היא לקבל עזרה משפטית. ישנם עורכי דין המתמחים בתחומים אלו, והם יוכלו לעזור לכם עם ההיבטים השונים הכרוכים בתהליך. עם זאת, ההמלצה היא דווקא כן לקבל סיוע מקצועי. מדוע? המשיכו לקרוא. 

מדוע לקבל סיוע מקצועי בהוצאת רישיון קבלן רשום?

במילים פשוטות, סיוע מקצועי יכול לסייע לכם לקבל את הסיווג הגבוה ביותר הניתן בסטטוס הנוכחי שלכם. במילים אחרות, אתם תוכלו להיות מסווגים בתור קבלנים רשומים אשר רשאים לקבל עבודות בהיקפים הרבה יותר משמעותיים. 

לאחר כמה שנים, תוכלו אפילו להתקדם עד כדי סיווג ג5, מה שיאפשר לכם לקבל עבודות בנייה ללא כל הגבלות. כמו כן, סיווג גבוה יותר משמע קבלת פרויקטים ומכרזים שלא הייתם מקבלים אם הסיווג שלכם היה נמוך. 

צריכים סיוע בהוצאת רישיון הקבלן שלכם? 

צוות היחידה לרישום קבלנים ישמח לספק ייעוץ ראשוני ללא כל התחייבות.   צרו קשר כעת, או השאירו פרטים ונחזור אליכם. 

שתפו את המאמר:

צרו איתנו קשר:
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!